noamsimon
ז'
שיעור
תנ"ך

מטרות

תוכן- התלמידים יבחרו אדם אשר הינו גיבור בעיניהם
תוכן- התלמידים יכתבו מדוע אותו אדם הוא גיבור בעיניהם
תוכן- התלמידים יכתבו מכתב לאלירז פרץ
תוכן- התלמידים יקראו את ספר שופטים פרק ט''ז- פסוקים כ"ג-ל"א
תוכן- התלמידים ימלאו את דף העבודה
חינוכית- התלמידים ידונו מתוך כבוד הדדי וחברות
חינוכית- התלמידים יכינו תוצר משותף
חינוכית- התלמידים יכתבו למרים פרץ מתוך רגישות והכרת תודה

פתיחה (10 דק')

ארשום על הלוח  את המילה ‘גבורה’ ואשאל את התלמידים מה הדבר הראשון עליו הם חושבים בעקבותיה. אכתוב את תשובותיהם על הלוח ואצור בעזרתן שמש אסוציאציות. לאחר מכן, אקרא את התשובות ואשאל את התלמידים שאלות מנחות על מנת לעורר דיון בעקבות השאלה: ‘מהי גבורה בעיניהם?’. אשאל אותם האם גבורה היא דבר חיובי או שלילי? האם כל אדם יכול להיחשב גיבור? מי מגדיר מיהו גיבור?

בסיום הדיון, אבקש מהתלמידים לחשוב על מישהו גיבור בעיניהם, תוך התבססות על הדברים שנאמרו בדיון. האדם אותו יבחרו אינו חייב להיות בין החיים או קרוב אליהם באופן אישי. אתן לתלמידים משימת כתיבה (מינימום חמישה משפטים) בה יצטרכו לכתוב מדוע החליטו להגדיר את האדם שבחרו כגיבור. אכתוב את המשימה על הלוח ואעבור בין התלמידים במהלך הכתיבה. לאחריה, מי שירצה, יוכל לשתף בדברים שכתב.

גוף (25 דקות)

אבקש מהתלמידים לקרוא בתנ”ך האישי את הפסוקים הבאים בספר שופטים, פרק ט”ז:

כג וְסַרְנֵי פְלִשְׁתִּים נֶאֱסְפוּ לִזְבֹּחַ זֶבַח גָּדוֹל לְדָגוֹן אֱלֹהֵיהֶם וּלְשִׂמְחָה וַיֹּאמְרוּ נָתַן אֱלֹהֵינוּ בְּיָדֵנוּ אֵת שִׁמְשׁוֹן אוֹיְבֵינוּ. כד וַיִּרְאוּ אֹתוֹ הָעָם וַיְהַלְלוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם כִּי אָמְרוּ נָתַן אֱלֹהֵינוּ בְיָדֵנוּ אֶת אוֹיְבֵנוּ וְאֵת מַחֲרִיב אַרְצֵנוּ וַאֲשֶׁר הִרְבָּה אֶת חֲלָלֵינוּ. כה וַיְהִי כי טוב [כְּטוֹב] לִבָּם וַיֹּאמְרוּ קִרְאוּ לְשִׁמְשׁוֹן וִישַׂחֶק לָנוּ וַיִּקְרְאוּ לְשִׁמְשׁוֹן מִבֵּית האסירים [הָאֲסוּרִים] וַיְצַחֵק לִפְנֵיהֶם וַיַּעֲמִידוּ אוֹתוֹ בֵּין הָעַמּוּדִים. כו וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל הַנַּעַר הַמַּחֲזִיק בְּיָדוֹ הַנִּיחָה אוֹתִי והימשני [וַהֲמִשֵׁנִי] אֶת הָעַמֻּדִים אֲשֶׁר הַבַּיִת נָכוֹן עֲלֵיהֶם וְאֶשָּׁעֵן עֲלֵיהֶם. כז וְהַבַּיִת מָלֵא הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְשָׁמָּה כֹּל סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְעַל הַגָּג כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ וְאִשָּׁה הָרֹאִים בִּשְׂחוֹק שִׁמְשׁוֹן. כח וַיִּקְרָא שִׁמְשׁוֹן אֶל יְהוָה וַיֹּאמַר אֲדֹנָי יֱהֹוִה זָכְרֵנִי נָא וְחַזְּקֵנִי נָא אַךְ הַפַּעַם הַזֶּה הָאֱלֹהִים וְאִנָּקְמָה נְקַם אַחַת מִשְּׁתֵי עֵינַי מִפְּלִשְׁתִּים. כט וַיִּלְפֹּת שִׁמְשׁוֹן אֶת שְׁנֵי עַמּוּדֵי הַתָּוֶךְ אֲשֶׁר הַבַּיִת נָכוֹן עֲלֵיהֶם וַיִּסָּמֵךְ עֲלֵיהֶם אֶחָד בִּימִינוֹ וְאֶחָד בִּשְׂמֹאלוֹ. ל וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו. לא וַיֵּרְדוּ אֶחָיו וְכָל בֵּית אָבִיהוּ וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ וַיַּעֲלוּ וַיִּקְבְּרוּ אוֹתוֹ בֵּין צָרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל בְּקֶבֶר מָנוֹחַ אָבִיו וְהוּא שָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים שָׁנָה.

אספר לתלמידים את הרקע לפסוקים שקראו (מתוך ויקיפדיה וספר שופטים), בו מתואר כי אשתו השלישית של שמשון הייתה אישה מנחל שורק ששמה דלילה. הפלשתים, שפחדו מכוחו הרב של שמשון ומפעולותיו נגדם, הפצירו בדלילה לפתות את שמשון כדי שיגלה מהו סוד כוחו, ותמורת מידע זה הציעו לה אלף ומאה כסף. שמשון התל בה מספר פעמים עד שלבסוף, משגברו הצקותיה, גילה לה שכוחו טמון בשיער ראשו שלא גולח מעולם, וכך נלכד. דלילה גזזה את מחלפות ראשו, והפלשתים ניקרו את שתי עיניו ושמוהו כטוחן בבית האסורים.

אחלק לתלמידים דפי עבודה עם שאלות על הפסוקים שקראו ועל תולדות חייו של שמשון, שהזכרנו בעל פה:

  1. מדוע מכונה שמשון בשם שמשון הגיבור?
  2. חפשו בתנ”ך את המילים: ”מֵהָאֹכֵל יָצָא מַאֲכָל וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק“, וכתבו לפי הבנתכם, למה התכוון שמשון? כלומר, מהו פתרון החידה?
  3. סוד כוחו של שמשון היה בשיער, ממה נובע הכוח שלכם? (משפחה, חברים, ספורט, מוזיקה).

אתן לתלמידים 10 דקות למילוי דף העבודה ולאחר מכן נעבור יחד על השאלות, תוך שיתוף מצדם והסברים מפורטים שלי.

סיכום (10 דק')

בסיומו של השיעור, אזכיר לתלמידים את הדמויות עליהן כתבו בתחילת השיעור. אספר לתלמידים על אלירז פרץ. בן מרים ואליעזר. אלירז אליהו נולד באופירה (שרם א-שיך) ביום ח’ באב תשל”ח (11.8.1978). ילד שני להוריו, אח של אוריאל, הדס, אביחי, אליאסף ובת-אל. ביום 17.3.1998 התגייס אלירז לצה”ל. הוא שירת כלוחם בחטיבת גולני. במהלך שירותו של אלירז, אוריאל אחיו הבכור, קצין בגולני, נפל בקרב בלבנון ביום ז’ בכסלו תשנ”ט (25.11.1998). אחרי שירות כלוחם אלירז עבר קורס קצינים, ובתום שירות החובה המשיך לשירות קבע כקצין בחטיבת גולני. אלירז נשא לאישה את שלומית. בני הזוג גרו בעלי שבשומרון עם ילדיהם: אור שנולד ב-2004, הלל-מרים ילידת 2006, שיר ילידת 2008 וגילי-בת עמי שנולדה בשנת 2009. רב-סרן אלירז נפל בקרב ברצועת עזה ביום י”א בניסן תש”ע (26.3.2010). איתו נהרג בקרב סמל ראשון אילן סביאטקובסקי. אלירז היה בן שלושים ושתיים בנפלו. הוא הובא למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, ירושלים. הותיר אישה, בן ושלוש בנות, אם, שתי אחיות ושני אחים.
בסיומו של ההסבר, נכין יחד תוצר כיתתי בכדי לחזק את הרובד החינוכי. כל תלמיד יכתוב מכתב לאימו של אלירז, מרים פרץ. במכתב יוכלו התלמידים לתאר את גבורתו, לכתוב על דברים שלמדו ממנו, לחזק אותה ולהגיד לה תודה. את המכתבים נאגד יחד לספר כיתתי. אשאל את

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על