hagitman
ז'
שיעור
תנ"ך

מטרות

מטרה עיונית- התלמידים יכירו את השימוש באמצעים אמנותיים : חזרה, פירוט והשוואה בין טקסטים במקרא (השוואה בין נאום המלך לבין חוק המלך). חשיבה עצמאית וביקורתית של התלמידים.
מטרה ערכית- העם צריך להיזהר משלטון מלוכני ומזהיר מפני עוולות של השלטון. שימוש שלילי בתפקיד ,כגון: השגת שליטה, עריצות, התנשאות ועוצמה, לצאת למלחמה ולהיות מנהיג יחיד בלתי מעורער שיכול לעשות ככל שיעלה על רוחו.בנוסף, השליט יכול לנצל לרעה את מעמדו ולנשל את העם מכל אשר לו. בנוסף, ערך מרכזי ,"אל ירום לבבכם". אין לתלות במשטר עוגן הצלה אנושי, עליהם ללכת בדרך מוסרית, ישרה. אסור לעם להיאחז בשלטונו של מלך בשר ודם. השלטון המלוכני, כמו כל משטר ושלטון, אינו מסוגל להציל את האדם שאורח חייו אינו מוסרי.

פתיחה (5 דק')

שני מנהיגים מרכזיים: עלי, כהן במקדש בשילה. שמואל גדל והתחנך אצל עלי הכהן באותו מקדש, מועמד לרשת את עלי בגלל חטאי בניו של עלי.  בני שמואל לא יירשו את אביהם מכיוון שגם הם חטאו. “בני שמואל לֹא הָלְכוּ בָנָיו (בדרכו) בִּדְרָכָיו וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט” (פס’ ג’).

שמואל מגיע לגיל זקנה, ובניו לא הלכו בדרכיו ולא נמצאו ראויים להנהיג את העם אחריו. זקני ישראל באים אל שמואל ומבקשים ממנו למנות מלך על ישראל. אף שהדבר רע בעיני שמואל וגם ה’ לא מגלה התלהבות – הוא מקבל הנחיה מאלוהים להיענות לדרישת העם, לאחר שיזהיר אותם על הצפוי להם ממשטר מלוכני אך זקני ישראל אינם נרתעים ועומדים על שלהם – “לֹּא כִּי אִם מֶלֶךְ יִהְיֶה עָלֵינוּ”. 

מכאן נגיע לנאום המלך של שמואל ונבדוק למה הוא מתנגד כל כך למלוכה?

גוף (40 דקות)

נאום המלך של שמואל (קריאה מהירה של נאום שלמה בפרק ח’). 

המסר של משפט המלך בנאום שמואל, הוא אחד: המלך ינצל את העם ואת רכושו עבור בית המלוכה. “אֶת בְּנֵיכֶם יִקָּח” ככוח אדם לביצוע המלאכות השמורות לגברים, ווְאֶת בְּנוֹתֵיכֶם יִקָּח” – לביצוע המלאכות הנשיות, במטבח המלך “וְאֶת שְׂדוֹתֵיכֶם וְאֶת כַּרְמֵיכֶם וְזֵיתֵיכֶם הַטּוֹבִים יִקָּח וְנָתַן לַעֲבָדָיו” וכך גם את העבדים, השפחות, החמורים והצאן של העם. והכי גרוע“, אַתֶּם תִּהְיוּ לוֹ לַעֲבָדִים”, כשהמצב יהיה בלתי נסבל, והעם יצעק “וְלֹא יַעֲנֶה ה’ אֶתְכֶם בַּיּוֹם ההוא” (פסוקים יא’-יח’). (מתוך: אתר תנ”ך ממלכתי).

בסופו של דבר הוא ישעבד  בתהליך הדרגתי גם אתכם, אחרי שייקח את כל רכושכם.

אמצעים אמנותיים בנאום שמואל:

שמואל משתמש באמצעים אמנותיים בנאום: האמצעי אומנותי נקרא מילה מנחה.

חזרה על הפועל “יקח” משמש בנאום כמילה מנחה. כוונת החזרות הללו להעמיד את המלך מול העם ולהדגיש כי בסמכות המלך לעשות כרצונו בעם וברכושו. השימוש במילה  מגמתי – ותפקידו להמחיש שהעם וכל אשר לו, ייעשו רכושו האישי של המלך.

תשע פעמים חוזרת המילה המנחה  “מֶלֶךְ” בפרק ח’. המלך מוזכר גם במסגרת ביטוי לשאיפות העם, וגם במסגרת תיאור העמדה של אלוהים ושמואל כלפי מלך. הפער בין הרצון של העם למלך לבין ההתנגדות של אלוהים ושמואל, בולט בפרק.

האמצעי אומנותי שמחזק את המטרה של שמואל הוא שימוש בחזרות , על מנת להמחיש לעם כי השליטה של המלך, היא שליטה אבסולוטית וכי כל אשר להם, הוא יכול לקחת לעצמו.

ועכשיו, לאחר הנאום של שמואל ותשובת העם: מלך טוב או רע לעם? ומדוע?

שמואל מציג תמונת מלך הנוטל מעַמוֹ את הכול לרבות את חירותו וכל זאת לתועלתו הפרטית ולרווחתו שלו, ולא לטובת העם ולקידומו. המלך נוטל את הכול בין לצורך עצמו ובין לצורך עבדיו. כל מה שעד עתה היה שייך לעם, יהיה לרכושם של המלך ואנשיו, והעם יהיה למלך לעבדים. נוכח מצב זה הם יזעקו אל אלוהים, אך לא יהיה אפשר להחזיר את הגלגל לאחור ולבטל את שלטון המלך.

העצמת השאלה: בספר דברים יז’ פסוקים יד’- כ’, “חוק המלך” – חוקים שניתנו לעם בהמלכת מלך: אינו יכול להיות גוי, אסור שיהיו לו הרבה נשים ואסור שיהיה לו הרבה ממון. זקני העם  ביקשו משמואל להמליך מלך עליהם כפי שהחוק התיר בספר דברים. אם כך, מדוע שמואל וה’ חושבים שמלך לא טוב לעם?

ייתכן ששמואל הגיב בחריפות לפניית העם מכיוון שהנושא נגע אליו באופן אישי, ייתכן שהרגיש פגוע ודחוי מפניית העם שהחלה בהצגת הבעיה בלשון זו: “הִנֵּה אַתָּה זָקַנְתָּ וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ“.

גם תגובתו של האל מפתיעה ,מסתבר שכאשר ביקש העם לקיים את חוק המלך שבדברים יז’, האל  פירש זאת כמאיסה וכפגיעה בו עצמו. (מתוך מקראנט, ד”ר מגידוב רוני).

סיכום (5 דק')

בפרק ח’ התלמידים נחשפו למאבק בין הגישה האנטי-מלוכנית לבין הגישה המלוכנית המלווה את ספר שופטים ותחילת ספר שמואל. בפרק ח’, אנו עדים לניצחון הגישה המלוכנית. הפרק פותח בציון זקנתו של שמואל ואולי זה רמז מטרים לבקשתם של העם לשלטון אחר. שמואל וה’ מאוכזבים מהכרעה זו, אך מאפשרים לעם לממש אותה. משום כך ראה אלוהים, ואולי גם שמואל, את בקשת העם למלך כבקשה מאכזבת המעידה שחוסנו הפנימי של העם אינו חזק דיו להתמודד בלי שלטון מלוכני עם איומים ואתגרים.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על