Yana B
א', ב', ג', ד', ה', ו', ז', ח', ט'
שיעור
תנ"ך, אמנות

מטרות

מטרת החלק העיוני - לעורר חשיבה ביקורתית ויכולת לנהל דו שיח על ידי דיון בסוגיות מעמיקות הנובעות מהסיפור של "מגדל בבל", דוגמת מערכות יחסים בין אנשים ורב - תרבותיות.
מטרת החלק המעשי - לעודד פיתוח הקשבה פעילה, עבודת צוות ויצירתיות דרך מעורבות התלמידים באתגר עיצובי קבוצתי: בניית מגדל בבל יצירתי באמצעות שימוש באלמנטים זמינים מחיי היומיום.

פתיחה (5 דק')

  1. התלמידים מקבלים הסבר מפורט על מהלך השיעור – 2 דק’
  2. מבוא קצר שכולל הצגת ציורים ומידע כללי תמציתי על האמן, תיאור עלילה של המשל, ושאלת פתיחה (כל המידע מופיע להלן בקובץ המצורף) – 3 דק’

הצגת ציורים של פיטר ברויגל: שני הציורים מתארים אתר הבנייה המדהים ביותר בעולם – בניית מגדל בבל, שעל פי ספר בראשית נבנה על ידי אנושות חד-לשונית אחידה, כסימן להישגיהם וכדי למנוע מהם להתפזר: וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ.” (בראשית יא, ד).

במונחים רחבים יש לשני הציורים בדיוק אותו הרכב, אבל ברמה מפורטת הכל שונה, בין אם בארכיטקטורה של המגדל ובין אם בשמיים ובנוף סביב המגדל. בציור הראשון המגדל נבנה בקצה עיר גדולה, ובציור השני מגדל נמצא באזור כפרי פתוח.

גוף (30 דקות)

מהלך שיעור – חלק עיוני – 10 דק’

  1. בקשו מהתלמידים לתאר מגדל בבל ולהגדיר מאפייניו – חשוב שתלמידים יבינו היטב מהי ייחודיותו לפני שהם מחליטים כיצד לעצב את שלהם. לאחר מכן, להפנות לתלמידים שאלה הבאה: המגדל עשוי מחומרים שונים המלוכדים במלט. הקיר החיצוני עשוי מאבן בצבע בהיר, ואילו בפנים יש קמרונות מלבני טרקוטה. האם לדעתם, המגדל שבציור נהרס או שעדיין לא הושלם? בקשו מהתלמידים לנמק.
  2. חיבור להקשר מודרני המוכר לתלמידים: בקשו מהתלמידים למנות מבנים עתיקים ו/או גבוהים ביותר שראו אי פעם. מתי וכיצד נבנו לדעתם? בקשו לנמק.
  3. הפנו לתלמידים שאלה נוספת: “האם אפשרי, לדעתם, דו קיום פורה ומשגשג של עמים שונים בעולם עכשווי?”.
  4. לאחר דיון פתוח עם תלמידים, עוברים לחלק המעשי היצירתי של השיעור.

מהלך שיעור – חלק מעשי – 20 דק’

  1. כל החומרים צריכים להיות מוכנים מראש ופרושים על גבי משטחי עבודה המכוסים במפות ניילון.
  2. לקראת תחילת השיעור השולחנות מוצמדים זה לזה בצורת ריבוע / מלבן, לפי מספר הקבוצות.
  3. חלוקת תלמידים לקבוצות.
  4. הסבירו את המשימה לתלמידים כך שתהיה להם הבנה ברורה של מה הם הולכים לעשות. באתגר עיצובי זה תלמידים מתבקשים ליצור מגדל בבל מפריטים נפוצים וממוחזרים מחיי היומיום. 4. הסבירו משימה לתלמידים כך שתהיה להם הבנה ברורה של מה הם הולכים לעשות. באתגר עיצובי זה תלמידים מתבקשים ליצור מגדל בבל מפריטים נפוצים וממוחזרים מחיי היומיום. אמרו לתלמידים שהחומרים שברשותם כולם שימושיים, וזה נטול לשיקולם במה בדיוק ישתמשו ואם ישתמשו בהכול. המטרה היא לאפשר לתלמידים להיות יצירתיים בתהליך עיצוב המגדל ולהתנסות עם חפצים וחומרים שונים, עד שהם מוצאים ביחד השילוב המוצלח.
  5. התלמידים יוצרים “מגדל בבל” לפי דמיונם באמצעות החומרים שברשותם.

סיכום (10 דק')

חזרה למליאה: הצגת עבודות ומתן משוב.
שאלות שאפשר להפנות לתלמידים תוך כדי שיתוף עבודות שלהם:
– ממה קיבלו השראה עבור רעיון המגדל? ואיך הגיעו לרעיון המשותף?
– מהם חלקים החשובים ביותר במגדל?
– כיצד המגדל מחזיק במבנה שלו?
– איך הם חילקו עבודה בתוך הקבוצה ואיך חוו את עבודת הצוות?

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על