tai
ה'
שיעור
דילמות חברתיות

מטרות

התלמידים יכירו את הסיפור של עשיו ויעקב.
התלמידים יקראו מהמצגת.
התלמידים יגידו את מה שהם חושבים מהסיפור.
התלמידים יבחרו בערכים המובילים אותם באמצעות הכרטיסיות.
התלמידים יציגו את עבודתם.

פתיחה (10 דק')

תחילה, נקרא יחדיו את הסיפור של עשיו ויעקב בראשית כ”ג עד ל”ב:  כג וַיֹּאמֶר יְהוָה לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר.  כד וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ, לָלֶדֶת; וְהִנֵּה תוֹמִם, בְּבִטְנָהּ.  כה וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי, כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר; וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ, עֵשָׂו.  כו וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו, וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב; וְיִצְחָק בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה, בְּלֶדֶת אֹתָם.  כז וַיִּגְדְּלוּ, הַנְּעָרִים, וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה; וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, יֹשֵׁב אֹהָלִים.  כח וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת-עֵשָׂו, כִּי-צַיִד בְּפִיו; וְרִבְקָה, אֹהֶבֶת אֶת-יַעֲקֹב.  כט וַיָּזֶד יַעֲקֹב, נָזִיד; וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן-הַשָּׂדֶה, וְהוּא עָיֵף.  ל וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-יַעֲקֹב, הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה–כִּי עָיֵף, אָנֹכִי; עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמוֹ, אֱדוֹם.  לא וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב:  מִכְרָה כַיּוֹם אֶת-בְּכֹרָתְךָ, לִי.  לב וַיֹּאמֶר עֵשָׂו, הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת; וְלָמָּה-זֶּה לִי, בְּכֹרָה.  לגוַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם, וַיִּשָּׁבַע, לוֹ; וַיִּמְכֹּר אֶת-בְּכֹרָתוֹ, לְיַעֲקֹב.  לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד  עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה.

נחלק בצורה  רנדומאלית לכל תלמיד כרטיסיה עם מספר הנע מ1 עד ל12 כמספר התלמידים בכיתה.
לאחר מכן, נקרין מצגת על הלוח שבשקופיות השונות מוצג הפרק. על כל שקופית במצגת יוצג מספר בצורה אקראית והתלמיד שקיבל את אותו הכרטיס עם המספר יקרא את הכתוב.
בסוף הקריאה המשותפת, נשאל את התלמידים מה הם חושבים על הסיפור שקראנו.

גוף (25 דקות)

נבקש מהתלמידים להפוך את הסיפור לשלהם ולשנות אותו בהתאם לערכים המניעים אותם. התלמידים יקבלו דף A3 ויוכלו לכתוב/לצייר/ להפוך לקומיקס או לבחור בכל דרך יצירתית לבטא את הסיפור שערכו, נחלק במרכז השולחן חומרי יצירה ועיתונים גזורים.
לבסוף, כל תלמיד יציג את עבודתו ויספר בכמה מילים מה צייר ומהם הערכים המובילים אותו.

סיכום (10 דק')

נשב יחד עם התלמידים במעגל וניצור מעגל שיח. נפרוס על הרצפה כרטיסיות “point of view” ונאמר לתלמידים לבחור קלף אליו הם הכי התחברו. קלף המתאר אותם בצורה הטובה ביותר, קלף המראה מה הם הערכים המובילים אותו בחייו. לבסוף, כל תלמיד ישתף בתורו על הקלף שבחר.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על