מעיין ספיר
ג', ד'
שפה, ספרות

מטרות

זו יחידת הוראה של שלושה שיעורים כפולים. זהו שיעור 2/3

פתיחה (20 דק')

אבקש להזכיר איזו יצירה למדנו שיעור קודם? מה העלילה הכללית? איזה דברים העלתה כל קבוצה (אכתוב את הדברים שעלו על הלוח)?

אסביר שהיצירה מציגה יחסי כוח בין מבוגרים לילדים ובין תרבות גבוהה (מלוכה) לתרבות נמוכה (העם פשוט). אציג בקצרה מקרים שבהם תרבויות/ מדינות כבשו אחרות, ואיך התרבות השולטת כפתה את תרבותה על המקומיים, למשל: השליטה של הממלכה המאוחדת על הודו, צרפת בצפון, מערב ומזרח אפריקה, הקמת “מושבת עונשין” בריטית באוסטרליה והשתלשלות השליטה על חשבון המקומיים.

אבקש מכול תלמיד לחשוב ולכתוב, מה המאפיינים של התרבויות השולטות והנשלטות, למה קל לתרבויות השולטות הנחיל את תרבותם על הנשלטות?

גוף (45 דקות)

כל זוג יתבקש לספר אחד לשני האם הוא הרגיש או חווה בשלב כלשהו בחייו שהוא עליון או נחות ממישהו? מה גרם לו להרגיש זאת? איך הוא התנהג?

תלמיד שירצה להציג את דברי בן-זוגו יוזמן

מושג ספרותי ביצירה- אעביר את הספר בין התלמידים ואבקש מהם להתמקד באיורים ולראות מה חוזר על עצמו בהם (תשובה- עיסוק באוכל, ואיורים מפורטים של אוכל וסעודה). אבקש מכל תלמיד לכתוב במחברת מהו לדעתו תפקיד האוכל ביצירה? מה האוכל מייצג?

לאחר שהתלמידים ישמיעו את תשובותיהם, אסביר שהאוכל הנו מוטיב חוזר ביצירה, הוא חוזר על עצמו מספר פעמים והעלילה סובבת סביבו. תפקידו של המוטיב החוזר בספרות הוא לקשור בין חלקי היצירה ובמקרה שלנו המזון יוצר השוואה סמויה בין המבוגרים לנינה, בין המזון ה”פשוט” שנינה אוהבת לבין המזון “המסובך והלא מוכר של המלכה”, בין נימוסי השולחן של ה”מבוגרים” לבין האופן שנינה אוכלת. מצפים שנינה תשנה את הרגליה ותתאים עצמה למבוגרים, אך בסוף המבוגרים לומדים מנינה איך לאכול וליהנות יותר מהאוכל.

קישור דידקטי ליצירת אמנות אחרת

אקרין על הלוח את היצירה“אוכלי הבולבוסים” (תפוחי האדמה), של וינסנט ואן גוך.

משימת כתיבה חופשית- כל תלמיד יתבקש לכתוב סיפור בהשראת היצירה (עם תבנית סיפורית הכוללת כותרת, פתיחה- זמן, מקום, דמויות, גוף (תוכן), סיום (פתוח, סגור, מסר). הדגש היחיד לכתיבה זה להתייחס להיבט האוכל/ סעודה/סועדים , אפשר כ”מוטיב חוזר”.

הסבר למשימה- בחרתי בכתיבת סיפור שמצד אחד מעודדת דמיון, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא אצל התלמידים. מצד שני, המשימה מתרגלת כתיבה ותבנית סיפורית, בנוסף, גורמת לתלמידים להבין וליישם באופן עצמאי וחופשי את ההגדרה “מוטיב חוזר”.

סיכום (5 דק')

ילדים/ות יקריאו את הדברים שכתבו.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על