יואב אבידן
י'
45 דק'
אמנות

מטרות

*השיעור נבנה על ידי רותם פסלר
- התלמידים יכירו את סיפור הבריאה עפ דגם האישה המפוצלת
- התלמידים יכירו אמניות המתעסקות במגדר ופמיניזם
-התלמידים יחברו בין היצירות של האמניות לבין סיפורי הבריאה

פתיחה (10 דק')

היכרות עם סיפורן של לילית וחווה- דמותה של האישה המפוצלת
ישנן שתי גרסאות המתארות את בריאת האדם:
בסיפור הבריאה בבראשית א’, האדם נברא בצלמו ובדמותו של אלוהים; הוא נברא בסוף תהליך הבריאה. כשברא ה’ את האדם הראשון, אמר: לא טוב היות האדם לבדו.. וברא לו אישה מן האדמה כמוהו והיא נקראה- לילית.
הזכר והנקבה נבראו יחד. “וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם”

כאשר אדם ולילית קיימו יחסי מין, לילית אינה הסכימה לשכב למטה, וכך גם האדם. האדם הצהיר בפנייה כי הרי שהיא ראויה לשכב למטה והוא למעלה.
אמרה לו: ‘שנינו שווים לפי ששנינו מהאדמה’. הם המשיכו להתנגח ולא הגיעו להסכמה.
אדם ביקש מה’ אישה לשלוח את לילית, ולברוא לו במקומה אישה חדשה צייתנית, ממושמעת.
כך “נוצר” סיפור הבריאה השני, בו מתוארת בריאתה של האישה מצלעו של האדם, הרי היא חווה.

לילית מסמלת מרדנות, רוע לב וחוסר צניעות, בעולם העתיק ייצגה את האנטיתזה לדמותה של האישה היהודייה הנשואה והכשרה, בתרבות הרבנית ובתרבות העממית. בימינו יש הרואים בה דמות פמיניסטית.
לעומת זאת חווה מסמלת את האישה הכנועה, צייתנית, עדינה שכל מהותה היא למען פוריות, צניעות, ודאגה למשפחתה.

גוף (25 דקות)

לאחר שהכרנו את סיפורה של לילית,

נציג אמניות הפועלות בשדה הפמיניסטי, המגדרי ובמיניות:

פרידה קאהלו

סינדי שרמן

ג’ורג’יה אוקיף

ג’ודי שיקאגו

נבחן את עבודותיהן בהקשרים הכתובים לעיל.

סיכום (5 דק')

נפתח דיון דרך שאלות מסכמות. כגון:

מה הקשר בין דמותה של האישה המפוצלת לבין עיסוקן של האמניות?
דרך אילו מוטיבים/ פרטים ביצירות ניתן לזהות את דמותה של לילית או חווה?

לאחר מכן, תינתן מטלה ביתית:

כל תלמיד יבחר יצירת אמנות המייצגת בעיניו את אחת מדמותיהן של חווה או לילית ויסביר מדוע.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

1
הגב

avatar
1 תגובות פתילים
0 תגובות בנושא
0 עוקבים
 
התגובה הגיב ביותר
הערה החמה ביותר תגובה
1 מחברי תגובות
רויטל כהן מחברים תגובות אחרונות
  הירשם  
החדש ביותר הוותיק ביותר הצביעו ביותר
הודע על
רויטל כהן
אוֹרֵחַ
רויטל כהן

אני רק לפרגן… יוזמה מבורכת לפגוש את חומר הלימוד באופן חופשי ומשוחרר מדוגמות שמרניות חונקות.
מותאם לעידן בו אנו חיים לתפקיד מערכת החינוך ולנדרש מהתלמידים להפוך לאנשים חושבים וביקורתיים.

0