ronysho
ט'
קיימות

מטרות

התלמיד יבחן את התפיסות התנכיות השונות בתפקיד האדם אל מול כלל הבריאה (החי והצומח).
התלמיד יבחן את תפיסותיו האישייות בנוגע לתפקיד האדם אל מול הבריאה
רוני שושן

פתיחה (15 דק')

למורה:

הטקסט המקראי מציג שני תפיסות לגבי התייחסות האדם לסביבה גישת ה”לרדות” בחי בדגה ובשרץ וגישת “לעובדה ולשומרה”.שני הגישות רלוונטיות היום מתמיד בשיח האקולוגי. מספר האנשים ע”פ כדוה”א מחייב אותנו להזין ולהרוות את האנושות במחיר אקולוגי המשתמע מזה,מחייב אותנו לירדות בחי ובצומח להכפיף אותו לדרישות האדם למען לא ירעב או יחלה. אך תוך כדי נכנסנו לעידן שהוגדר ע”י מדענים כעידן ההכחדה שישית בו מיני חי וצומח ע”פ כדוה”א נעלמים בקצב של 30,000 מינים בשנה כשעד סוף המאה לא ישארו יונקים גדולים ע”פ כדוה”א ודגים בים. נשאלת השאלה האם אנו עובדים ומשמרים האם יש מקום לתקווה לעולם “מקיים” ומה תפקידי כפרט אל מול הציווי לעובדה ולשמרה ולרדות.

פתיחה (5 דקות):

 

קראו את פרק א’ ופרק ב’ בספר בראשית

שאלה מזמינת דיון: פרק א’ ופרק ב’ מציגים את מיקום  בריאת האדם בסדר שונה פרק א’ האדם נוצר ביום השישי אחרי עולם החי והצומח, בפרק ב’ במיקום אחר לגמרי בסדר הבריאה. מה אומר מיקום שונה זה בין הפרקים?  איזו תפיסה היא הנוגעת לך?

https://www.youtube.com/watch?v=bbCkvQG5o78  – שיר בראשית

גוף (40 דקות)

דיון כיתתי: מה מיקום האדם מה תפקידו אל מול הבריאה בפרק א’ ובפרק ב’?:.

פרק א’: כו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל-הָאָרֶץ, וּבְכָל-הָרֶמֶשׂ, הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ.  כז וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.  כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ.

פרק ב’: טו וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ.  טז וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר:  מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל.  יז וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע–לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ:  כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ–מוֹת תָּמוּת.  יח וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים, לֹא-טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה-לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ.  יט וַיִּצֶר יְהוָה אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה, כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיָּבֵא אֶל-הָאָדָם, לִרְאוֹת מַה-יִּקְרָא-לוֹ;

 

 

מהיא התפיסה המתאימה להיום לעובדה ולשומרה? לרדות?

חלוקת הכיתה 4 קבוצות:

צרו ספייצ’ של 2 דקות ושכנעו אותנו למה :

קבוצה א’ וקבוצה ג’:  עלינו לרדות את החי והצומח.

קבוצה ב’ וקבוצה ד’:  עלינו לעובדה ולשומרה.

סיכום (10 דק')

https://www.youtube.com/watch?v=Vm8112Ab0qg – סרטון על ההכחדה השישית. סיכום מורה: בעידן ההכחדה השישית בעידן של משבר אקולוגי אנו חייבים בתור פרט להבין היכן אנו ממוקמים בציווי הבראשיתי. חובת כלכלת הציוויליזציה על הפרק, אבל גם קיום עולם הטבע עליו אנו נשענים. היכן המקום שלי להשפיע היכן אני יכול לקחת חלק ב”לשומרה” ביודעי שחובה עלי גם “לעבדה”. מה העתיד צופה.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על