מעיין ספיר
ב', ג', ד'
ספרות, שפה

מטרות

התלמידים יסבירו במילים שלהם שאם לאדם יש משהו פיסי שונה לא צריך להתנהג אליו אחרת מכל אדם

פתיחה (15 דק')

התלמידים יקבלו ‘שרשראות’ מצמר. רוב הילדים יקבלו שרשרת בצבע כתום וחמישה ילדים יקבלו שרשרת בצבע צהוב. (דבר זה נועד להמחיש לתלמידים שאם יש לי משהו שונה, לא מתנהגים אליי שונה – העיסוק בכך יגיע בהמשך).

אבקש ממספר תלמידים עם סנדלים ולשני ילדים עם נעליים להגיע לקדמת הכתה. אשאל את התלמידים עם הנעלים האם זה שיש להם נעלים ולא סנדלים גרם לילדים עם הסנדלים להתייחס אליהם אחרת? כנל שיער קצר / ארוך.

אבקש מהתלמידים ‘להזכיר לי’ מי עם שרשרת כתומה ומי עם צהובה. עי הצבעה. קודם יצביעו התלמידים עם כתום אחכ יצביעו התלמידים עם צהוב.

הדבר שעשינו עכשיו קשור בצורה מאוד מיוחדת אל הסיפור, אחרי הקריאה נגלה כיצד.

גוף (20 דקות)

אקריא לתלמידים את הסיפור מעלה קרחות.

אעשה שלוש עצירות לדיון במהלך הקריאה בשלושה מקומות:
1. לאחר שראש העיר גילה את השערה: מה קרה בסיפור? מדוע ראש העיר נבהל מהשערה שצמחה לו?
2. לאחר הנאום בכיכר והתגלות השערה: מה קרה בסיפור? מדוע התושבים רצו לסלק את ראש העיר מהעיר? הביטוי שעיר לעזאזל- א. מאשימים מישהו בזה שהוא אחראי למשהו לא טוב. ב. בסיפור הכוונה לשעיר של המילה שיער ולכך שצועקים לו ללכת בגלל שיש לו שערה. זהו שימוש חדש של הביטוי שהסופרים מצאו.
3. לאחר שעזר לכולם והחליטו לא לגרש אותו: מה קרה בסיפור? למה התושבים החליטו לא לגרש את ראש העיר?
4. בסוף הסיפור: מה קרה לראש העיר אחרי שהחליטו לא לגרש אותו? האם הייתם מקבלים את ראש העיר לעיר שלכם?- מדוע?
**כאן אשאל את התלמידים עם השרשרת הצהובה האם הם הרגישו שהיה כלפיהם יחס שונה מבשאר השיעורים?

מה אנחנו יכולים ללמוד מהסיפור?
בגלל שיש למישהו משהו פיסי שונה לא צריך להתייחס אליו כאחר.
אם מתייחסים אלי באופן מיוחד אני לא צריך לנצל את זה ולהפוך לשחצן.

סיכום (5 דק')

הצגת עבודות התלמידים ותלייתן בלוח בכתה.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על