lidor
י'
שיעור
תנ"ך

מטרות

פיתוח חשיבה ביקורתית
הכרת המגילה והדמויות בה
הכרה ושימוש בכלי דיגיטלי לפרשנויות שונות בתנ"ך

פתיחה (10 דק')

אפנה לתלמידים שאלה – מה הם יודעים על מגילת אסתר? אבקש מהם לשתף ולכתוב בפאדלט. נעשה סבב קצר לשמוע מספר תשובות בנושא.

גוף (60 דקות)

נתחיל לקרוא במגילה, פרק א’: (אבקש מהתלמידים לקרוא)

במסיבה של אחשוורוש, לאחר ששתה יין, הוא מבקש להביא לפניו את ושתי:

א וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ  הוּא אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הַמֹּלֵךְ מֵהֹדּוּ וְעַד-כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה.  ב בַּיָּמִים הָהֵם כְּשֶׁבֶת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ אֲשֶׁר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה.  ג בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו  חֵיל פָּרַס וּמָדַי הַפַּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת לְפָנָיו.  ד בְּהַרְאֹתוֹ אֶת-עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ וְאֶת-יְקָר תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ יָמִים רַבִּים שְׁמוֹנִים וּמְאַת יוֹם. […]  ח וְהַשְּׁתִיָּה כַדָּת אֵין אֹנֵס  כִּי-כֵן יִסַּד הַמֶּלֶךְ עַל כָּל-רַב בֵּיתוֹ לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹן אִישׁ-וָאִישׁ.  {ס} ט גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָה מִשְׁתֵּה נָשִׁים בֵּית הַמַּלְכוּת אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ.  י בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵב-הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן אָמַר לִמְהוּמָן בִּזְּתָא חַרְבוֹנָא בִּגְתָא וַאֲבַגְתָא זֵתַר וְכַרְכַּס שִׁבְעַת הַסָּרִיסִים הַמְשָׁרְתִים אֶת-פְּנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ.  יא לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת  לְהַרְאוֹת הָעַמִּים וְהַשָּׂרִים אֶת-יָפְיָהּ כִּי-טוֹבַת מַרְאֶה הִיא.

לאחר הקריאה נסביר מה קראנו בפסוקים ולאחר מכן, אעלה כמה שאלות לדיון:

מדוע, לדעתכם, אחשוורוש רצה שושתי תבוא למשתה?

מה אתם חושבים על הסיבה שמוצגת במגילה להבאת ושתי אל המשתה?

האם זו סיבה ראויה?

אם אתם הייתם ושתי כיצד הייתם מגיבים?

לאחר השאלות אפנה את התלמידים לאתר 929. תחילה, אציג להם אותו על הלוח ואסביר מה תפקידו של האתר. לאחר מכן, אבקש מהם לצאת לחקר עצמי ולהתחלק לזוגות. עליהם לבדוק בעצמם באתר מדוע ושתי לא הגיעה למשתה של אחשוורוש, שם הם יפגשו מספר מאמרים וטורי דעה בנושא אשר שונים משאר הפרשנויות המקובלות. לאחר החקר, כל זוג שירצה לשתף יוכל להציג מה הוא מצא באתר וכיצד הוא מקשר את זה לסיפורה של ושתי. אחרי סבב התשובות אציג את הפרשנות שאני מצאתי באתר – “הצ’יטה של השמועות” מאת רביטל ויטלזון. https://www.929.org.il/page/820/post/21969 ואסביר מדוע לפי פרשנות זו ושתי לא הגיעה למשתה של אחשוורוש.

סיכום הדיון והסבר על הסיטואציה עם ושתי:

ושתי הוזמנה כדי שאחשוורוש יוכל להציג אותה בפני השרים והעבדים שלו כמו עוד אחד מחפציו יקרי הערך. המלך אחשוורוש מתייחס לושתי כאל חפץ במקום כאל בן אדם. זוהי החפצה ופגיעה במעמדה ומעיד על יחסן של הנשים באותה תקופה

לאחר הפעילות זו נעבור לדמות הנשית הנוספת במגילה. אחלק את הכיתה ל-5 קבוצות – כל קבוצה תקבל רקע על הדמות של אסתר ותבנה לה תעודת זהות. הם יוכלו להציג זאת בדרכים יצירתיות: הצגה, כתיבת חמשיר, שירה וכדומה.

<span style=”text-decoration: underline”>הרקע על אסתר:</span>

וְהַנַּעֲרָה יְפַת-תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה

לֹא-הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ  כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד

וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל-רֹאֶיהָ

וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת-אֶסְתֵּר מִכָּל-הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא-חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו

וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לְהָשִׁיב אֶל-מָרְדֳּכָי לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל-תֹּאכְלוּ וְאַל-תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי.

וַתַּעַן אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמַר אִם-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הַמֶּלֶךְ וְאִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב  תִּנָּתֶן-לִי נַפְשִׁי בִּשְׁאֵלָתִי וְעַמִּי בְּבַקָּשָׁתִי כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד וְאִלּוּ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת נִמְכַּרְנוּ הֶחֱרַשְׁתִּי כִּי אֵין הַצָּר שֹׁוֶה בְּנֵזֶק הַמֶּלֶךְ

סיכום (20 דק')

לאחר הצגת הקבוצות נקיים דיון לסיכום:
• מה התכונות המרכזיות של אסתר?
• האם אסתר ו-ושתי דומות?
• במה ושתי ואסתי שונות זו מזו?
• מה למדנו מהקטעים שקראנו מהמגילה על מקומה של האישה ומה אתם חושבים על כך?
בשיעור הבא נמשיך את ההעמקה בדמות של אסתר, בשיעור זה פגשנו בשתי דמויות דומיננטיות במגילה. סיימנו את השיעור עם הצגת תעודת הזהות של אסתר והשוואה לושתי. בשיעור הבא נעמיק בדמותה של אסתר ונחקור פרשנויות שונות בנוגע לדמותה ולתפקידה במגילה.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על