tomdavid
ט'
שיעור
דילמות חברתיות

מטרות

עיסוק בהיבט אישי- התלמידים ידונו באופן בו הם מגדירים אהבה, נתינה וחשיבות מעשה חסד.
דרך הפסוקים- התלמידים ילמדו את מנהגי השידוך ברוח התקופה.
מבט לחיים- מההיבט החינוכי נעסוק באדיבותה של רבקה, ובדמיון לסיפור הכנסת האורחים של אברהם.
התלמידים יפתחו חשיבה עצמאית בנוגע לאופן בו הם מקשרים בין נתינה לאהבה.

פתיחה (10 דק')

נספר לתלמידים בעל פה את תוכנם של הפסוקים יא-יב. העבד מגיע לעיר, מחנה את הגמלים שלו, ומבקש מאלוהים סימן כיצד יידע שהוא מצא את הנערה המתאימה. נקרא בקול את פסוקים יג-יד. לפני הקריאה נשאל שאלה מטרימה:

  • מהי התכונה שהעבד של אברהם מחפש? (רמז: המילה כתובה בפסוקים – חסד.) לאחר הקריאה נשאל:
  • מהו הסימן שהעבד מבקש כדי שישמש הוכחה לתכונה?
  • על אילו תכונות נוספות מעיד, לדעתכם, הסימן (השקיית העבד והצעה לשתות גם לגמלים)? האם אלה הן תכונות שמתאימות, לדעתכם, לאישה לעתיד של יצחק? ולמה? 
  • האם הסימן יתממש?

גוף (25 דקות)

נקרא את פסוקים טו-כ, ולאחר מכן נשאל את התלמידים: את מי פגש עבדו של אברהם? נזמין את התלמידים לתרגיל של קריאה דמומה בטקסט וסימון מילים :

סמנו את המילים שמתארות את הפעולות שעשתה רבקה:
טז וְהַנַּעֲרָה טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ; וַתֵּרֶד הָעַיְנָה וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל: יז וַיָּרָץ הָעֶבֶד לִקְרָאתָהּ וַיֹּאמֶר הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ: יח וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ: יט וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר, גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת: כ וַתְּמַהֵר וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל הַשֹּׁקֶת וַתָּרָץ עוֹד אֶל הַבְּאֵר לִשְׁאֹב וַתִּשְׁאַב לְכָל גְּמַלָּיו.

לאחר התרגיל נשאל ראשית את התלמידים את השאלה המתבקשת אם הסימן התממש.
כעת נברר את התוצאות של תרגיל הסימון. אפשר לנתח את הפעלים מן הפרט אל הכלל או מן הכלל אל הפרט:

  • מן הפרט אל הכלל: אֵילו תכונות עולות מן הפעלים שסימנתם?
  • מן הכלל אל הפרט: אֵילו פעולות מעידות על תכונת הנדיבות? אֵילו תכונות מעידות על חריצות?

נסכם: הסימן התממש מעל ומעבר ומצופה. (אפשר להתעכב על דקויות: רבקה כיבדה את העבד וחיכתה שהוא יסיים לשתות, ורק אז היא הציעה להשקות גם את הגמלים.)

נמשיך בדיון: ונשאל:

  • מהי התכונה המשותפת לאברהם ולרבקה? נזכיר לתלמידים את סיפור הכנסת האורחים המופיע בפרק יח (אפשר לחזור ולקרוא אותו), ונקשר בין שני הסיפורים. נשאל:
  • מדוע זוהי תכונה חשובה כל כך בתקופת החיים ההיא ובאורח החיים המדברי?
  • מה אפשר ללמוד על העבד של אברהם מכך שהוא רואה בתכונה הזאת את התכונה החשובה ביותר? (נסיים את החלק הזה בתיווך של סיפור ההמשך בעל פה, בהתאם לתקציר. בכיתות שבהן נראה צורך – כדאי להדגיש את המעורבות ואת הרצון של רבקה בנישואין.)

סיכום (10 דק')

נקרא את מילות השיר “כולנו זקוקים לחסד” של נתן זך, ונקשיב לביצוע שלו מפי נורית גלרון.
משימת האזנה: סמנו משפט שאתם מסכימים איתו. לפי יכולות הקריאה של התלמידים בכיתה, אפשר: לשמוע את השיר פעם נוספת; לקרוא יחד עם התלמידים את השיר; לתת זמן לקריאה נוספת; או להחליט שנותנים לתלמידים לקרוא רק בית אחד או שניים. נזמין את התלמידים לשתף בכיתה:

כָּתוב בשיר: “כולנו רוצים לתת, ורק מעטים יודעים איך.” מדוע מעטים יודעים איך לתת? מדוע קשה לתת?
נחשוב על מצבים שבהם היה לנו קשה לתת (בכיתה, בבית הספר, במשפחה). ובכל זאת – איך אפשר לתת, גם במצבים כאלה? מדוע חשוב לתת? איך מרגישים אחרי שנותנים? מה מרוויחים?
נחזור לרבקה: מה היא נתנה, ומה היא הרוויחה? נזמין את התלמידים לקשר בין נתינה לאהבה.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על