038203907
י', י"א, י"ב
60 דק'
ספרות

מטרות

הכרות עם שירו של ח"נ ביאליק - יעקב ועשו
בחינת הסמלים אותם מייצגים יעקב ועשו בשיר - ייצוג היהודי וייצוג הגוי
בחינת המושג "סטרואטיפ" והסטראוטיפים המוצגים בשיר

פתיחה (15 דק')

נקרין על הלוח מצגת תמונות של אנשים שונים, בני עמים וארצות שונות. נחלק את התלמידים לקבוצות וכל קבוצה תתבקש לייצר תעודת זהות לדמות, בהתבסס על התבוננות בתמונתה. לאחר מכן כל קבוצה תציג את תעודת הזהות.

שאלות מנחות: על סמך מה קבעתם את הקביעות שקבעתם? (בדבר – מקצוע, מצב משפחתי, מקום מגורים וכו)

נסכם את הפתיחה באמירה הבאה – פעמים רבות אנו מפעילים חשיבה המבוססת על דעות קדומות. בשיעור הקרוב נבחן את הסטראוטיפים המיוצגים בדמויות של יעקב ועשו.

גוף (35 דקות)

נקרא עם התלמידים את בראשית, פרק כה, פס’ יט-לד
יט וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם:  אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק.  כ וַיְהִי יִצְחָק, בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, בְּקַחְתּוֹ אֶת-רִבְקָה בַּת-בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי, מִפַּדַּן אֲרָם-אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי, לוֹ לְאִשָּׁה.  כא וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לה’ לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ, כִּי עֲקָרָה הִוא; וַיֵּעָתֶר לוֹ ה’, וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ.  כב וַיִּתְרֹצְצוּ הַבָּנִים, בְּקִרְבָּהּ, וַתֹּאמֶר אִם-כֵּן, לָמָּה זֶּה אָנֹכִי; וַתֵּלֶךְ, לִדְרֹשׁ אֶת-ה’.  כג וַיֹּאמֶר ה’ לָהּ, שְׁנֵי גֹיִים בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים, מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ; וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ, וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר.  כד וַיִּמְלְאוּ יָמֶיהָ, לָלֶדֶת; וְהִנֵּה תוֹמִם, בְּבִטְנָהּ.  כה וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי, כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר; וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ, עֵשָׂו.  כו וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו, וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב; וְיִצְחָק בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה, בְּלֶדֶת אֹתָם.  כז וַיִּגְדְּלוּ, הַנְּעָרִים, וַיְהִי עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד, אִישׁ שָׂדֶה; וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם, יֹשֵׁב אֹהָלִים.  כח וַיֶּאֱהַב יִצְחָק אֶת-עֵשָׂו, כִּי-צַיִד בְּפִיו; וְרִבְקָה, אֹהֶבֶת אֶת-יַעֲקֹב.  כט וַיָּזֶד יַעֲקֹב, נָזִיד; וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן-הַשָּׂדֶה, וְהוּא עָיֵף.  ל וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-יַעֲקֹב, הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה–כִּי עָיֵף, אָנֹכִי; עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמוֹ, אֱדוֹם.  לא וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב:  מִכְרָה כַיּוֹם אֶת-בְּכֹרָתְךָ, לִי.  לב וַיֹּאמֶר עֵשָׂו, הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת; וְלָמָּה-זֶּה לִי, בְּכֹרָה.  לג וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם, וַיִּשָּׁבַע, לוֹ; וַיִּמְכֹּר אֶת-בְּכֹרָתוֹ, לְיַעֲקֹב.  לד וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה.
איפיון הדמויות של יעקב ועשו מתוך הקטע שקראנו והמידע המקדים שיש לתלמידים –  באמצעות טבלה נערוך השוואה בין דמותו של יעקב לדמותו של עשו

מראה, עיסוק, תכונות אופי בולטות, מעשה מכירת הבכורה – נגדיר את חלקו של כל אחד מהם.

נעמוד על המרכיבים אשר כבר מניחים את היסוד להגדרות סטריאוטיפיות לשתי הדמויות.

נציג את המושג סטרואוטייפ –

דעה קדומה על אדם, הכללה לגבי אדם לפי שייכותו החברתית, מראה חיצוני וכדומה; תווית; הטפס

שאלה – מה, מייצג כל אחד מהאחים? מהן ההנחות המוקדמות לגבי כל אחד מהם?

נחלק לתלמידים את מילות שירו של ח”נ ביאליק “יעקב ועשו”. נספר שהשיר נכתב בשנת 1896 – עת היה ביאליק בן 23 בלבד. השיר נכתב במקור ביידיש.

ראשית, נקרא את השיר.

שנית, נספר לתלמידים שלשיר ישנם כמה לחנים. אחד מהם, מודרני ומוכר, הולחן על ידי שם טוב לוי ומבוצע על ידי אריק אינשטיין. נאזין לשיר.

כעת, נבקש לתאר את דמותו של יעקב ודמותו של עשו כפי שמוצגות בשיר.

נכתוב על הלוח את תשובות התלמידים.

שאלה – את מה מייצג יעקב ואת מה מייצג עשו בשיר?

מה ניתן ללמוד מהשיר על אופיו של כל אחד מהם ועל העמדה כלפי הייצוג שלהם?

באיזו מידה יש שימוש בתיאורים סטריאוטיפיים בשירים?

מה דעתכם על הפרשנות הניתנת על ידי ביאליק לדמויות יעקב ועשו?

יעקב כייצוג העם היהודי ועשו כייצוג לגוים.

סיכום (5 דק')

נסכם את נושא השיעור – קריאה ביקרותית של סיפור יעקב ועשו מזמנת חשיבה אודות סטראוטיפים ואודות ייצוג סמלי. שירו של ח”נ ביאליק מתאר באופן בוטה את ההבדל בין יעקב לבין עשו באופן דיכוטומי וברור. תיאור דמויות האחים בשיר משקפת את התפיסה של היהודים את עצמם ואת הגוים. עלינו להזהר מחשיבה סטראוטיפית ומהנחות מוקדמות.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על