מעיין ספיר
ב', ג'
90 דק'
ספרות, שפה

מטרות

1. התלמיד יכיר את היוצרת חיה שנהב
2. התלמיד יחווה שיעור חוויותיי שיכלול מספר אלמנטים: יצירתי, לשוני- שפתי, רגשי-חברתי
3. התלמיד יוודע למושגים ספרותיים בהתאם לתכנית הלימוד: רצף סיפורי, אפיון דמויות, האנשה

פתיחה (10 דק')

המורה תקדיש מספר דקות להכרות עם היוצרת: ניתן לשאול את התלמידים האם שמעו את השם של היוצרת או על אחד מסיפוריה/ שיריה: מיץ פטל, גברת עם סלים, עכביש ארך רגליים, שאלות של חצילים ועוד…

לאחר מכן יוצג הקליפ של “גברת עם סלים”. ובסיומו תוצג המצגת של הפרטים על חייה, כדי ליצור עניין ניתן לבקש מהילדים לזכור כמה שיותר פרטים מתעודת הזהות. (אופציה חלופית איש תלוי של פרטי מידע על שנהב)

 

גוף (40 דקות)

חלק 1: הקראה של הסיפור “מיץ פטל”, התעכבות על הכריכה, על שם היוצרת והמאיירת, עצירה והתעכבות על מילים לא ברורות (התחרות למשל), שאילת שאלות מנחות, ניחושים ותיווך.

חלק 2: יצירה ורצף סיפורי- התלמידים יקבלו דפים של רצף הסיפור בתמונות עם תיאור מילולי, יגזרו את הדפים וידביקו ע”פ הרצף הסיפורי המתאים. ניתן לצבוע.

אופציה אחרת/נוספת: הצגה. התלמידים יחולקו לקבוצות, כל קבוצה תקבל קטע מן הסיפור ותציג אותו.

לסכם את הפעילות/הפעילויות עם הילדים: איך הרגשתם?, האם הייתם נוהגים אחרת?, האם התחברתם לדמות מסוימת?

אפיון דמויות- לכתוב על הלוח את שמות הדמויות, לאפיין אותן בתכונותיהן, לדבר עם הילדים על כך שלכל דמות כמו בחיים יש מאפיינים משלה, תכונות, צבע עור, רגשות שונים ועוד. כתיבה של המאפיינים של כל חיה

על הלוח (ניתן לשם המחשה והוספת עניין להשתמש בתמונות של הג’ירפה הארנב והאריה שיודבקו על הלוח ותחתיהן יכתבו המאפיינים). אפשר לתת לילדים לבוא לכתוב בעצמם על הלוח. ניתן להיעזר בטבלת אפיון דמויות המצורפת.

איפוק- האריה והג’ירפה לא יכלו להתאפק ושמו לעצמם רגליים מה שהקשה עליהם לפתור את התעלומה ולהצליח (דג מלוח)

ניסוי וטעיה- מה זה ניסוי וטעיה, הם אלו שהובילו את האריה והג’ירפה לפתרון בנוסף לשת”פ.

קבלת חבר חדש– שוני בין שלושתם אך למרות זאת הם חברים, מתחרים ומסיימים בלי לריב, אוהבים. קיבלו את הארנב יפה, למרות שהוא פחד וחשש.

סיכום (15 דק')

סיכום: על מה דיברנו במהלך שני השיעורים, כל ילד יגיד משהו אחד שלמד על חיה שנהב ומשהו אחד שלמד על הסיפור מיץ פטל.

חלוקת מיץ פטל? אולי בזמן צפייה בסרט?

אפשר לכוון את הקרנת הסרטון לזמן הפסקת האוכל וכך לחסוך זמן בשיעור….

קבצים וחומרי עזר

קישורים

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על