Leehe Kol-yoav
י', י"א, י"ב
שיעור
חינוך, תנ"ך

מטרות

מטרה עיונית- הבחנה בין מעשה מוסרי ולא מוסרי
מטרה ערכית- התנהלות מוסרית ערכית

פתיחה (5 דק')

נעבור ונזכיר את עשרת הדיברות:

*אָנֹכִי ה’ אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם – אמונה באלוהים.

*לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וְכָל-תְּמוּנָה.

*לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם-ה’ אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא – איסור נשיאת שם ה’ לשווא.

*זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ – מצוות השבת.

*כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ – מצוות כיבוד אב ואם.

*לֹא תִרְצָח.

*לֹא תִנְאָף.

*לֹא תִגְנֹב.

*לֹא-תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר – איסור עדות שקר.

*לֹא תַחְמֹד.

אשאל את הכיתה האם הם מכירים את סיפור דוד ובת שבע ואקריא להם את שיר הבא

דוד ובת שבע/ ליהיא קול-יואב

ראיתיה מרחוק

ולא יכלת לנשום

לא יכלת להתאפק עוד

נאפת הסתרת ופגעת

הכל למען האהבה

אליה

למעשים יש השלכות

גם כשניסית

לברוח מכל מעשייך

אלוהים ראה אותך

בכל רגע ורגע

בסופו של דבר

קיבלת חנינה

אך החטא הוא קין

על המצח

שלך

ונעבור לשמש אסוציאציות על הלוח מה השיר מעלה בהם- אילו רגשות?

גוף (30 דקות)

קריאת שמואל ב’, פרק יא’, פס’ ב’-ד’:” (ב) וַיְהִי לְעֵת הָעֶרֶב וַיָּקָם דָּוִד מֵעַל מִשְׁכָּבוֹ וַיִּתְהַלֵּךְ עַל־גַּג בֵּית־הַמֶּלֶךְ וַיַּרְא אִשָּׁה רֹחֶצֶת מֵעַל הַגָּג וְהָאִשָּׁה טוֹבַת מַרְאֶה מְאֹד׃ (ג) וַיִּשְׁלַח דָּוִד וַיִּדְרֹשׁ לָאִשָּׁה וַיֹּאמֶר הֲלוֹא־זֹאת בַּת־שֶׁבַע בַּת־אֱלִיעָם אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי׃(ד) וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים וַיִּקָּחֶהָ וַתָּבוֹא אֵלָיו וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ וְהִיא מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ וַתָּשָׁב אֶל־בֵּיתָהּ׃”

אפתח בדיון עם התלמידים בביאור הטקסט אשר נותן רקע לסיפור העיקרי: מה ניתן להסיק מפסוקים אלו? אסביר כי ההבדל בין מעשה מוסרי לבין מעשה לא מוסרי היא השאלה שכל אדם צריך לשאול את עצמו לפניי שהוא פועל: האם המעשה הזה יגרום לאושר לסביבה שלי או לכאב/ נזק?. אפנה אל התלמידים ואשאל אותם האם נעשה כאן מעשה לא מוסרי? ואיזה סעיפ/ים מעשרת הדיברות נפגע כאן? אפתח להצבעה בכיתה כל תלמיד יעלה את טיעוניו.

המשך קריאת הטקסט שמואל ב’, פרק יא’, פס’ ה’-ח’: “(ה) וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתִּשְׁלַח וַתַּגֵּד לְדָוִד וַתֹּאמֶר הָרָה אָנֹכִי׃ (ו) וַיִּשְׁלַח דָּוִד אֶל־יוֹאָב שְׁלַח אֵלַי אֶת־אוּרִיָּה הַחִתִּי וַיִּשְׁלַח יוֹאָב אֶת־אוּרִיָּה אֶל־דָּוִד׃ (ז) וַיָּבֹא אוּרִיָּה אֵלָיו וַיִּשְׁאַל דָּוִד לִשְׁלוֹם יוֹאָב וְלִשְׁלוֹם הָעָם וְלִשְׁלוֹם הַמִּלְחָמָה׃ (ח) וַיֹּאמֶר דָּוִד לְאוּרִיָּה רֵד לְבֵיתְךָ וּרְחַץ רַגְלֶיךָ וַיֵּצֵא אוּרִיָּה מִבֵּית הַמֶּלֶךְ וַתֵּצֵא אַחֲרָיו מַשְׂאַת הַמֶּלֶךְ׃”

אמשיך בדיון ואשאל מה קרה כאן? מילא לעבור על כמה סעיפים מעשרת הדיברות אבל מפסוק ז’ השאלה היא מה עושה דוד עם החטא הזה למה הוא מסתיר אותו במקום להתוודות? אפנה אל התלמידים ואשאל מה דעתם על הסתרת שקר? באמצעות כך שבת שבע נכנסה להריון מדוד אז דוד פועל במעשיו על מנת להסתיר מעשה לא מוסרי, בכך שהוא רוצה לשלוח את אוריה בעלה של בת שבע לקיים עימו יחסי מין שלא יחשוב שבת שבע בגדה בו. האם זה בסדר או שמא יהפוך לכדור שלג שלא ניתן לעצרו?.

שמואל ב’, פרק יא’, פס’ ט’- טו’:”(ט) וַיִּשְׁכַּב אוּרִיָּה פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְ אֵת כָּל־עַבְדֵי אֲדֹנָיו וְלֹא יָרַד אֶל־בֵּיתוֹ׃ (י) וַיַּגִּדוּ לְדָוִד לֵאמֹר לֹא־יָרַד אוּרִיָּה אֶל־בֵּיתוֹ וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־אוּרִיָּה הֲלוֹא מִדֶּרֶךְ אַתָּה בָא מַדּוּעַ לֹא־יָרַדְתָּ אֶל־בֵּיתֶךָ׃ (יא) וַיֹּאמֶר אוּרִיָּה אֶל־דָּוִד הָאָרוֹן וְיִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה יֹשְׁבִים בַּסֻּכּוֹת וַאדֹנִי יוֹאָב וְעַבְדֵי אֲדֹנִי עַל־פְּנֵי הַשָּׂדֶה חֹנִים וַאֲנִי אָבוֹא אֶל־בֵּיתִי לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׁכַּב עִם־אִשְׁתִּי חַיֶּךָ וְחֵי נַפְשֶׁךָ אִם־אֶעֱשֶׂה אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה׃ (יב) וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל־אוּרִיָּה שֵׁב בָּזֶה גַּם־הַיּוֹם וּמָחָר אֲשַׁלְּחֶךָּ וַיֵּשֶׁב אוּרִיָּה בִירוּשָׁלִַם בַּיּוֹם הַהוּא וּמִמָּחֳרָת׃ (יג) וַיִּקְרָא־לוֹ דָוִד וַיֹּאכַל לְפָנָיו וַיֵּשְׁתְּ וַיְשַׁכְּרֵהוּ וַיֵּצֵא בָעֶרֶב לִשְׁכַּב בְּמִשְׁכָּבוֹ עִם־עַבְדֵי אֲדֹנָיו וְאֶל־בֵּיתוֹ לֹא יָרָד׃ (יד) וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיִּכְתֹּב דָּוִד סֵפֶר אֶל־יוֹאָב וַיִּשְׁלַח בְּיַד אוּרִיָּה׃ (טו) וַיִּכְתֹּב בַּסֵּפֶר לֵאמֹר הָבוּ אֶת־אוּרִיָּה אֶל־מוּל פְּנֵי הַמִּלְחָמָה הַחֲזָקָה וְשַׁבְתֶּם מֵאַחֲרָיו וְנִכָּה וָמֵת׃”

נמשיך לקרוא, לבאר ואעלה דוגמה על מנת להבהיר מה זאת ההרגשה של מעשה לא מוסרי: אם אתם הייתם עוקפים בתור בלונה פארק לרכבת הרים זה בסדר? אבל אם היו עוקפים אתכם ולא נותנים לכם להתקדם בתור, זה היה נעים? איזה רגש הייתם מרגישים בעקבות מעשה זה?. זה מה שבדיוק דוד עושה הוא חושב על עצמו, על ההסתרה, על גילגול השקר והחטא המעשה הלא המוסרי רק הולך ונהיה גרוע יותר מכיוון שדוד רוצה לשלוח את בעלה של בת שבע אוריה למלחמה על מנת שימות וכך החטא- המעשה הלא מוסרי יימחק כאילו לא היה. אשאל את התלמידים לדעתכם האם דוד פועל כאן בצורה נכונה, האם חטא המעשה הלא מוסרי באמת יימחק?

שמואל ב’, פרק יא’, פס’ כו’- כז’:”(כו) וַתִּשְׁמַע אֵשֶׁת אוּרִיָּה כִּי־מֵת אוּרִיָּה אִישָׁהּ וַתִּסְפֹּד עַל־בַּעְלָהּ׃ (כז) וַיַּעֲבֹר הָאֵבֶל וַיִּשְׁלַח דָּוִד וַיַּאַסְפָהּ אֶל־בֵּיתוֹ וַתְּהִי־לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ בֵּן וַיֵּרַע הַדָּבָר אֲשֶׁר־עָשָׂה דָוִד בְּעֵינֵי יְהוָה׃”

נקפוץ לסוף הפרק, נמשיך לקרוא לבאר ואשאל את התלמידים מה קורה מחוץ לפניי השטח ומה קורה באמת, האם יש סוף לכל המעשים הללו? המסקנה שעל התלמידים להגיע היא שעדיף להגיד את האמת משאר שיהיה שקר שיסתיר מעשה שקרי אחר ובכך יש גלגל שקרים, חטאים ומעשים לא מוסריים אשר מחפים אחד על השני ללא כל תקנה ודרך יציאה כי אין באמת סוף, אך קיימות השלכות לכל המעשים הללו.

סיכום (10 דק')

לסיכום השיעור ניצור שאלון אינטרנטי/ פיזי לפי בחירתם ונחשוב יחדיו על שאלות על מנת שכל פעם שאחד התלמידים נמצא בספק הוא ייכנס לשאלון ובאמצעות כך יסייע לו להגיע להחלטה כיצד עליו לפעול בנושא מסוים. לדוגמה אם יש לכם ספק שמעשה שאתם רוצים לעשות הוא מעשה לא מוסרי תמיד תחשבו לפניי שתפעלו האם המעשה הזה יגרום לאושר לסביבה שלי או לכאב/ נזק?, האם זה נעים לי אילו היו עושים את אותה פעולה/ מעשה כלפיי? ואם התשובה היא לא, זה מעשה לא מוסרי, כי זה תמיד לא נעים שפוגעים בנו כי ככה זה מעורר בנו את רגש הטינה ובאמצעות הרגש הזה אנו מתחשבים באחרים. אם נתרגל זאת יהיה לנו קל יותר להימנע מדברים אלו ובהמשך לא יצטרכו את השאלון האינטרנטי/ פיזי זה רק גלגלי עזר לחיים האמיתיים ששם רוכבים באופניי החיים ללא היעזרות בגלגלי עזר ואנו ניתקל באבנים בדרך, אך הבחירה היא בידיים שלנו כיצד לפעול ולהגיב.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על