yaelal
י"א
שיעור
ספרות

מטרות

היכרות סיפור בריאת האישה והצגת דגם האישה המפוצלת
דמות האישה המפוצלת כפי שניתן לראות אותה במעשיות ילדים

פתיחה (5 דק')

יכרות עם סיפור הבריאה בהקשרן של חווה ולילית:

סיפור הבריאה מתחלק לשתי גרסאות. הבריאה הראשונה בבראשית א’ והבריאה השניה בבראשית ב’.
בבריאה הראשונה, ה’ ברא את האדם בצלמו. הוא ברא את דמותו של האדם היחיד, ולאחר שנברא, הבין שהוא צריך עוד דמות שתהיה כ”עזר לנגדו” וברא את האישה, לילית. אדם ולילית נבראו יחד באופן שוויוני.
לאחר הבריאה, אדם ולילית רצו לקיים יחסי מין אך נתקלו בבעיה כאשר אף אחד מהם לא הסכים להיות למטה במהלך האקט. לילית ניסתה להיות למעלה ואילו אדם הצהיר בפנייה שמקומה מתחתיו. לילית הזכירה לו שהם נבראו שווים אך הם אינם הגיעו להסכמה.
אדם ביקש מה’ שישלח את לילית, ויברא לו במקומה אישה חדשה- צייתנית, צנועה, עדינה שנועדה למטרת פוריות ומשפחתיות- זוהי בעצם דמותה של חווה, שנבראה מצלעו של האדם, באופן לא שוויוני.

דמותה של לילית, שנשלחה למצולות הים, מייצגת כוחניות, מיניות, מרדנות, ובעולם העתיק ייצגה את האנטיתזה לדמותה של האישה היהודייה הנשואה והכשרה.

בפרשנות המודרנית ניתן לראות בדמותה של לילית כאישה פמיניסטית, חזקה, עצמאית, העומדת על שלה ולא כפופה לאף גבר.

גוף (10 דקות)

הדמויות הנשיות במעשיות הן דיכוטומיות – הן טובות או הן רעות. בדרך כלל, הרעות הן מכוערות והיפות הן טובות. חוקיות זו באה לידי ביטוי קיצוני בדמותה של האם – שהיא דמות מפוצלת – טובה ורעה – האם הטבעית והאם החורגת. לדמויות הרעות, שהן בדרך כלל בעלות כוח וכישורים מיוחדים, ייחסו כוחות כישוף, ובמיוחד – לאם החורגת.

 

נדון במעשיות סינדרלה והכיפה האדומה

סיכום (5 דק')

נציג בפניי התלמידים שאלות לדיון. כגון: 1. מהו החיבור בין סיפור האישה המפוצלת לבין היצירות שראינו? 2. מהם המוטיבים המרכזיים ביצירות המייצגים את דמותה של חווה או לילית? בסוף הדיון ניתן משימה ביתית: התלמידים יתבקשו להביא לשיעור הבא יצירת אמנות המייצגת בעיניהם את אחת מדמויות האישה, חווה או לילית ולהסביר מדוע.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על