ADI BERENFELD
ח'
היסטוריה

מטרות

הכרות ראשונית וחשיפה לנושא המהפכה התעשייתית

פתיחה (5 דק')

שמש אסוציאציות למילה “תעשייה”

שאלה: בימים עברו, אם אדם רצה לקנות נעל, מה הוא היה עושה? (היה הולך לסנדלר והסנדלר היה מכין בשבילו נעל. הסנדלר היה מכין את כל הנעל בעצמו).

כיום כשאדם רוצה לקנות נעל, הוא קונה מהחנות שמייצרת אלפי נעליים זהות במפעל- המכונות עושות את רוב העבודה, ולכל פועל יש תפקיד אחר- אחד מכין סוליות, אחד מכין שרוכים וכו’

זאת המהות של המהפכה התעשייתית- מעבר בין שיטת ייצור ישנה לשיטת יצור חדשה והמונית. לשיטה זו היו השפעות רבות על החברה שאותן נלמד בהמשך.

גוף (35 דקות)

אמת או שקר– בכל פעם אני שואלת שאלה ו-3 תלמידים מקריאים תשובות שונות מתוך כרטיסיות. כל אחד מהם צריך לשכנע את הכתה שהוא דובר אמת.

השאלות:

  1. באיזו מדינה החלה המהפכה התעשייתית?

א. אנגליה

ב. צרפת

ג. איראן

  1. למה המהפכה התחילה דוקא באנגליה?

א. כי השפה המדוברת באנגליה היא אגלית- שפה בינלאומית

ב. כי הממשלה עודדה יצור של פטנטים חדשים

ג. כי האנגלים נורא מנומסים

  1. מה היה המכשיר הראשון שפרץ את הדרך בתעשייה?

א. רכבת

ב. מנורה

ג. מנוע קיטור

  1. באיזו מאה התרחשה המהפכה התעשייתית?

א. במאה ה20

ב. במאה ה-6

ג. במאות 18-19

  1. מה פירוש המושגים “הבוכייר המעופף” ו”ג’ני הטווה”?

א. כינוי לקיסר אנגליה ואישתו

ב. מכונות שמייצרות חוטים

ג. צמד מוזיקלי שפעל במאה ה-19 באנגליה

  1. אילו שתי מעמדות התפתחו בעקבות המהפכה התעשייתית?

א. המלכים והמשרתים

ב. הרוזנים והעבדים

ג. הבורגנים והפועלים

  1. בגלל הגידול בתעשייה, ילדים החלו לעבוד בעבודות שונות. כמה שעות ביום עבדו הילדים?

א. 5 שעות

ב. 9 שעות

ג. 14 שעות

ציר זמן- לכתוב על הלוח ארועים שונים שקרו במהלך המהפכה התעשייתית. התלמידים צריכים לסדר את הארועים לפי זמן הגיוני לדעתם בזוגות. לכתוב את התשובה הנכונה על הלוח.

הארועים:

– שיפורים בחקלאות ובאיכות המזון

– המצאת תרופות חדשות המורידות את גיל התמותה

– גידול של האוכלוסיה

– צמיחה של הערים והתרחבותן

– המצאת מנוע הקיטור

– המצאת הרכבת

– הקמת בתי חרושת גדולים

– המוני אנשים כבר לא יכולים לעבוד במקצוע שלהם

עבודה עצמאית – קריאת קטע ומענה על השאלות.

בספר הלימוד “מהפכות ומודרניות בעולם האתמול” עמ’ 89

סיכום (5 דק')

בדיקת התשובות במליאה.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

1
הגב

avatar
1 תגובות פתילים
0 תגובות בנושא
0 עוקבים
 
התגובה הגיב ביותר
הערה החמה ביותר תגובה
1 מחברי תגובות
מור מחברים תגובות אחרונות
  הירשם  
החדש ביותר הוותיק ביותר הצביעו ביותר
הודע על
מור
אוֹרֵחַ
מור

מה התשובה לסדר האירועים על ציר זמן?

1+