lioreliyahu944
ז', ח', ט'
שיעור
מדעים

מטרות

קידום ערכים חברתיים המושתתים על כבוד, הקשבה ומוסר.
קידום חשיבה ביקורתית ומיומנויות של השוואה.
הלומדים יכירו את הסיפור המקראי שמתאר את משפט שלמה.
הלומדים יכירו מנהגים הלקוחים מתוך עולם החי : ציפורים (אוח) וצרעות.
הלומדים יערכו הקבלה בין הסיפור המקראי לעולם החי
הלומדים יפיקו מידע מתוך אמצעים טכנולוגיים
הלומדים יצפו בתמונות וסרטונים של צרעות, ציפורים ובסיפור המקראי
הלומדים ידמו את עצמם לבלשים ויחולקו לארבעה קבוצות.
הלומדים יאספו את ארבעת חלקי הפאזל בשיעור באמצעות השתתפות במשימות קבוצתיות
הלומדים שתמשו במכשירם הסלולרי/ אייפדים כדי לקרוא את קטעי הקריאה.
הלומדים יציגו פעילות יצירתית לכיתה שתציג את עמדם בנושא.

פתיחה (10 דק')

פתיחת השיעור תוצג במליאה, כדי שאוכל להסביר על האופן בו השיעור יתנהל במרוכז. אגיע עם זכוכית מגדלת לכיתה ואשתף את הכיתה כי היום החלטתי להסמיך אותם.ן לבלשים.ות והשיעור היום יתנהל מעט אחרת.            על הכיתה יהיה לעבור ארבע משימות ועל כל משימה שיצלחו, יקבלו חתיכת פאזל. (זאת כדי לייצר ולהוסיף גירוי ועניין לשיעור). לאחר מכן, אציג לכיתה מצגת ובה תמונות של אוח, צרעה וסרטון/ תמונה המתארת את משפט שלמה ואשאל את התלמידים.ות מה לדעתם.ן משותף לשלושה? אכתוב את תשובותיהם.ן על הלוח ואחלק להם כרטיסיות עם המלל הבא:

שלום בלש.ית צעיר.ה, בטרם יציאתך למסע קח.י את זכוכית המגדלת וקרא.י היטב את השאלות הבאות:

  • האם לדעתך דמות הורית צריכה לטפל אך ורק בילדיה?
  • מה קורה במקרים בהם הדמות ההורים לוקחת סמכות על ילד שאינו שייך לה?
  • מה היית עושה בסיטואציה בה נלקחת לך חיית המחמד ע”י אדם אחר והוא מחליט שעליו לגדל אותה, מפני שחיית המחמד שלו אבדה?

אקריא להם את השאלות ואספר להם כי ארצה שיחשבו על שאלות אלו במהלך השיעור ושיגבשו את דעתם. בתום השיעור, נשמע לאילו מסקנות הגיעו בדרך יצירתית במיוחד.

גוף (5 דקות)

אחלק את הכיתה לקבוצות ואתן לכל קבוצה כרטיסייה אליה יצורף ברקוד ובו קישור לקטע קריאה הסוקר את חיי המשפחה של צרעות, ציפורים ומשפט שלמה. בכרטיסייה אכתוב את השאלות הבאות:

  • מהו המסר המרכזי של הקטע?
  • מה דעתך על הקטע?
  • מהם היתרונות והחסרונות?
  • האם היה ניתן לפעול אחרת?
  • מה המשותף לכל הקטעים יחד? ומה השוני ביניהם?

אעבור בין הקבוצות אעזור ואעלה נקודות למחשבה, בהתאם לתשובות התלמידים.ות. כל קבוצה שתסיים לחקור ותענה על השאלות שבכרטיסייה תרוויח חתיכת פאזל, בסך הכול ירוויחו שלוש חתיכות. כדי להרוויח את החלק האחרון עליהם לבחור בפעילות יצירתית, הנותנת מענה לשאלות שכתבתי בכרטיסייה שהוצגה בתחילת השיעור. על הפעילות לתאר את עמדתם בנושא באמצעות: המחזה/ ציור קומיקס/ כתיבת שיר, שימור בחומרי פיסול (גומי קליי).

סיכום (20 דק')

בתום השיעור ארכז שוב את הכיתה במליאה ונעבור יחד על שלושת קטעי הקריאה. נדגיש כי הצרעות מקימות את קנן יחד עם נקבות נוספות, כאשר אחת מתנהלת כדומיננטית והאחרות עוזרות לה בטיפול בצאצאים בתמורה לתגמול מסוים. בנוסף, כאשר נבחן את קטע הקריאה בנושא הציפורים בטבע, נדגיש כי ההורים בד”כ מגדלים את הצאצאים יחד, אך ישנם מקרים בהם ביצים של ציפורים אחרות לא בוקעות ולכן חלק מהנקבות בוחרות לטפל בגוזלים שאינן שלהן, וכתוצאה מכך סיטואציה זו אף עלולה לגרום לסכסוכים. כאשר נבחן את הסיפור המקראי העוסק במשפט שלמה, אדגיש כי אחת הנשים החליטה לגדל תינוק שלא שייך לה. אחר כך, אשאל את הכיתה: כיצד היו מקבילים את הסיפורים האחרים לסיפור המקראי, אילו תכונות צריכות להיות לשופט מדוע לדעתכם החליטה האם לדרוש סמכות הורית על ילד שלא שייך לה? האם קיימת בעיתיות בדרך בה נהג שלמה? איך ניתן להגיע לצדק בדרך חלופית, כיצד נדע מי דוברת אמת? איך ניתן להכריע בסוגיות כה מורכבות מוסרית? מה עושים במקרה ואין לנו הוכחה? מה הדומה ומה השונה בין הסיפור המקראי לבין החיות בטבע? האם מדובר במקרה שעלול להתרחש גם היום או שהוא מנותק מהמציאות? האם ניתן לשפוט את הסיפור המקראי בעת הזו? האם את מכירים דילמות דומות במציאות של ימינו? כיצד אנחנו פותרים את הדילמות שלנו? האם אנחנו מקשיבים לצד השני? האם לעיתים אנו שופטים אנשים מהר מדי? האם כל כך קל להכריע?
לאחר מכן, אאפשר לכל קבוצה להציג את הקטע שיצרה ואחלק להם את החתיכה האחרונה שתשלים את מלאכת ההרכבה של הפאזל (הפאזל ירכיב את הכיתוב: ” כל הכבוד פתרתם.ן את התעלומה, זיכרו – התמונה הרבה יותר מורכבת, חפשו תמיד את כל החלקים”).
ביבליוגרפיה:
אוחזר מתוך:
https://www.google.com/amp/s/davidson.weizmann.ac.il/online/sciencepanorama/%25D7%2594%25D7%259E%25D7%25A9%25D7%25A4%25D7%2597%25D7%2595%25D7%25AA-%25D7%2594%25D7%259E%25D7%2592%25D7%2595%25D7%2595%25D7%25A0%25D7%2595%25D7%25AA-%25D7%2591%25D7%2598%25D7%2591%25D7%25A2%3Famp
אוחזר מתוך:

https://davidson.weizmann.ac.il/online/sciencenews/השיקולים-הכלכליים-של-הצרעות
אוחזר מתוך:
https://mikranet.cet.ac.il/mikradidact/pages/item.asp?item=23020

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על