rotemshmu
י', י"א, י"ב
שיעור
אמנות, תנ"ך

מטרות

התלמיד יכיר את סיפור גירוש הגר כפי שמוצג בספר בראשית
התלמיד יפתח מבט ביקורתי ודעה על סיפורי התנ״ך ובפרט סיפורה של הגר
התלמיד יכיר את יצירותיו של עדי נס

פתיחה (5 דק')

אשאל את התלמידים האם הם מכירים את סיפור גירושה של הגר ומה הם זוכרים מפרק זה.

גוף (50 דקות)

נקרא ביחד בכתה את בראשית, פרק כא׳, פס׳ א׳-כא׳.

א וַיהוָה פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר וַיַּעַשׂ יְהוָה לְשָׂרָה כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר. ב וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן לִזְקֻנָיו לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר דִּבֶּר אֹתוֹ אֱלֹהִים. ג וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה יִצְחָק. ד וַיָּמָל אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנוֹ בֶּן שְׁמֹנַת יָמִים כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹהִים. ה וְאַבְרָהָם בֶּן מְאַת שָׁנָה בְּהִוָּלֶד לוֹ אֵת יִצְחָק בְּנוֹ. ו וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי. ז וַתֹּאמֶר מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם הֵינִיקָה בָנִים שָׂרָה כִּי יָלַדְתִּי בֵן לִזְקֻנָיו. ח וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַיִּגָּמַל וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק. ט וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית אֲשֶׁר יָלְדָה לְאַבְרָהָם מְצַחֵק. י וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק. יא וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ. יב וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל הַנַּעַר וְעַל אֲמָתֶךָ כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע. יג וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ כִּי זַרְעֲךָ הוּא. יד וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל הָגָר שָׂם עַל שִׁכְמָהּ וְאֶת הַיֶּלֶד וַיְשַׁלְּחֶהָ וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע. טו וַיִּכְלוּ הַמַּיִם מִן הַחֵמֶת וַתַּשְׁלֵךְ אֶת הַיֶּלֶד תַּחַת אַחַד הַשִּׂיחִם. טז וַתֵּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לָהּ מִנֶּגֶד הַרְחֵק כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת כִּי אָמְרָה אַל אֶרְאֶה בְּמוֹת הַיָּלֶד וַתֵּשֶׁב מִנֶּגֶד וַתִּשָּׂא אֶת קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ. יז וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת קוֹל הַנַּעַר וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל הָגָר מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר לָהּ מַה לָּךְ הָגָר אַל תִּירְאִי כִּי שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם. יח קוּמִי שְׂאִי אֶת הַנַּעַר וְהַחֲזִיקִי אֶת יָדֵךְ בּוֹ כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ. יט וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת מַיִם וַתַּשְׁקְ אֶת הַנָּעַר. כ וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר וַיִּגְדָּל וַיֵּשֶׁב בַּמִּדְבָּר וַיְהִי רֹבֶה קַשָּׁת. כא וַיֵּשֶׁב בְּמִדְבַּר פָּארָן וַתִּקַּח לוֹ אִמּוֹ אִשָּׁה מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.

נקיים בכתה שיחה על המחשובות והתחושות שעולות לתלמידים לאחר הקריאה של הפרק.

אציג לכתה את היצירה ״הגר״.

בצילום “הגר” יושבת אישה בחדר מדרגות, מבטה פונה הצידה ומצביע על כך שהיא חשה תלישוּת, נרדפוּת. בהתבוננות ממושכת בצילום מגלים עוד ועוד פרטים המצביעים על מציאות חייה של הדמות: לכלוך מתחת לציפורניים, שוליים קרועים של בגד, כתמים על עור הפנים. איננו יודעים מיהי הדמות, אך אנו מזהים שזוהי אחת מאותן נשים שאנו עוברים על פניהן ברחוב ומעדיפים לא להתבונן, כדי לא לעמוד פנים אל פנים מול המציאות החברתית הקשה שאנו חיים בתוכה.
שמו של הצילום נותן משנה-תוקף לתחושת התלישות של הדמות. הדמות הנשית הופכת להיות המקבילה העכשווית של הגר המקראית, המגורשת, העזובה והבודדה. אך לא רק למציאות המקראית העגומה מפנה הצילום, אלא גם לתקופה היסטורית אחרת – למציאות חייהם של העניים, המהגרים והרעבים בתקופת השפל הכלכלי בארצות-הברית של שנות ה-30, מציאות חיים שתועדה על ידי הצלמת דורותיאה לאנג. הדמות המפנה את ראשה ומבטה הצידה, היד המורמת ונוגעת בפנים, הגו הכפוף, מצטטים את אחד הצילומים המפורסמים של דורותיאה לאנג, אם לא המפורסם שבהם, אם נודדת.
המציאות של פליטות, של הגירה, של חיים ללא בית, קושרים זה בזה את גורלן של הגר המקראית המגורשת, של הדמות חסרת הבית של דורותיאה לאנג, ושל הדמות המתוארת בצילומו של עדי נס. דמותו של עדי נס מכסה את פיה, אולי כמי שלא מתאפשר לה להשמיע את קולה, ידה השנייה מונחת במעין חוסר אונים, ומבטה אבוד. אין אנו יודעים את סיפורה, אך המציאות הישראלית יכולה לספק מצבים רבים של תלישות ואובדן: מהגרים (עולים) הנתקלים בקשיי התאקלמות, אנשים מארצות רחוקות הנאלצים לעזוב את בתיהם כדי להפוך לעובדים חסרי זכויות בארץ זרה, וגם אזרחים ותיקים הנאלצים להתפרנס בדוחק. המונומנטאליות של הדמות, הציטוטים המקראיים והאמנותיים, הופכים אותה מדמות שוליים לדמות בעלת נוכחות ומשמעות, לדמות שאיננה עוד נתון סטטיסטי בדו”ח העוני או בכתבה על עובדים זרים.

ההסבר מתוך אמנות במקראנט

לאחר מכן נצפה במצגת עם עבודות נוספות של עדי נס מתוך הסדרה ׳סיפורי התנ״ך׳.

הסדרה מורכבת מ14 צילומים שמתבססים על סיפורי התנ״ך ומרפררים לציורים קלאסיים ומוכרים מתולדות האמנות. צילומיו כמו בעבודות קודמות מבויימות בדקדוק רב והמצולמים כולם מגלמים את האנשים משולי החברה הישראלים. הם מייצגים את גיבורי התנ”ך בתקופות השפל של חייהם.כ ל אחת מהתמונות בסדרה החדשה מבוססת על אחד מסיפורי התנ”ך. אברהם ויצחק הם הומלס המוביל את בנו הצעיר על גבי עגלת סופרמרקט המלאה בקבוקים למחזור. אליהו הוא הומלס זקן השוכב על ספסל כשכל חפציו מונחים למראשותיו בשקית ניילון מרשרשת. נוח הוא שיכור המתגולל עירום ליד מכונות אוטומטיות להשאלת סרטי DVD. הגר היא קבצנית בקרן רחוב. רות ונעמי אוספות שאריות בסופו של יום בשוק הפתוח, יהונתן הוא נער חבול בזרועות דוד – פרחח מן הרחוב. על ידי ההרכבה של הומלסים חסרי זהות על התשתית המיתית של סיפורי התנ”ך, מעמת נס את המציאות הישראלית העכשווית עם ההיסטוריה והמיתוס של “העם הנבחר”. הוא מקרין את דימויי המציאות החברתית המטרידה של ישראל בשנות האלפיים אחורה אל עברו של העם, וכך הוא מראה איך המציאות החברתית של ישראל 2007 מכלה את עברה המפואר של האומה.

לאחר המצגת אשאל את התלמידים:

  • מה דעתכם על העמדה הביקורתית שנוקט עדי נס ביחס לסיפורי התנ״ך המוכרים ו״הקדושים״ לכולנו?
  • האם אתם רואים באמנות כלי לנקיטת עמדה וביקורת חברתית?

סיכום (5 דק')

לסיכום השיעור אתן לתלמידים תרגיל לשבוע הבא: לבחור סיפור אחד מסיפורי התנ״ך וליצור בהשארתו יצירת אמנות חדשה במדיום לבחירתם: צילום, ציור, פיסול, וידאו. היצירה יכולה להעביר ביקורת כמו שראינו ביצירותיו של עדי נס, אך היא יכולה לדבר גם על חיפוש והגדרה של זהות, רגש, חיבור למקום ועוד. בשיעור לאחר מכן נעבור על העבודות ונקיים ביקורת עבודות.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על