tova bordo
ט', י', י"א
אנגלית, תנ"ך

מטרות

מטרות חינוכיות: התלמידים יחשפו לנקודת מבט הומניסטית על בני אדם באמצעות בחינת סיפורי הגבורה בתנ"ך.
התלמידים ילמדו סיפור מוסרי בעל נרטיב תנכ"י של אבות האומה בתנ"ך.
התלמידים ישימו לב למורכבות של הגדרת "גיבור" ו"אנטי-גיבור" ולשילובים אפשריים של השניים. כלומר: בחינת התלמידים בעבודתם המשותפת: האם יש דמויות "משולבות"- "טובות" ורעות"- גם אנטגוניסטיות וגם פרוטגוניסטיות במקביל?
התלמידים ילמדו לייצר פרשנויות שונות על סיפור אחד ("ראשומון"), וילמדו על כוחה של בחירת נקודת מבט- הן נרטיבית והן מוסרית.
התלמידים יתנסו בעבודת צוות ואילתורים במשחק
התלמידים ישתפו את הרגשות שלהם מחווית סיפורי התנ"ך וילמדו להביע הזדהות והבנה עם דמויות תנכ"יות (פעולה זאת תתבצע דרך הנגשת סיפורי התנ"ך לבני נוער)
בסיום הפעילות התלמידים יעבדו על משוב ורפלקציה- הערכה עצמית וקבוצתית של האחר ופיתוח אינטראקציה ביקורתית באופן חיובי.
התלמידים יתנסו בשיתוף פעולה, יצירתיות, עמידה מול קהל ובניית ביטחון עצמי .
מטרות תוכן: התלמידים ילמדו את סיפורי התנ"ך דרך שיעור קולנוע.
התלמידים יכירו את הסיפור המקראי שיבחר לשיעור וכן את את המבנה הנרטיבי של דרמה קלאסית בקולנוע
התלמידים יבינו את ההבדל בין פרוטגוניסט אנטגוניסט וילמדו להעריך את הגיבורים מבחינה מוסרית-רגשית.
התלמידים יפתחו יכולת ניתוח של טקסטים באמצעות הבנה של סדר התרחשותם (נרטיב) - עיבוד טקסט, הבנת דמויות והצגתן הפרונטאלית לפני הכיתה -הם מציגים פרונטאלית את הפרשנות שלהם לסיפור בפני הכיתה באמצעות כניסה לדמויות.
בשיעור אנגלית- תתווסף מטרה ראשית נוספת: לימוד ותרגול אנגלית- קריאה והבנת טקסטים ברהיטות ובאופן שוטף , דיבור ע"י שימוש נכון בדקדוק, זמנים, אוצר מילים והצגה פרונטאלית באנגלית. הטקסטים יהיו בשפה האנגלית והדיון וההצגה כולה יתרחשו באנגלית בלבד.

פתיחה (45 דק')

משתתפים בהכנת המערך  טובה בורדו , הלל סעדה, כלנית אקהאוס ומורן כהן

ציוד
  • חומרי קריאה בבית-“פואטיקה”/אריסטו. “סיפור”/רוברט מקי.
  • פסוקים רלוונטיים מהתנ”ך שיודפסו לתלמידים.
  • תקציר הסיפור- מודפס לתלמידים.
  • קטעים מסרטים שמציגים ומזכירים דמויות תנ”כיות והדילמות המוסריות שלהם.
זמן 45 דק’ כפול 2- שיעור כפול. הראשון עיוני. השני מעשי.

 

דרכי הוראה
  • הוראה פרונטלית. 
  • חלוקת דפי משימות וטקסטים. 
  • דיון קבוצתי. 
  • הצגת קטע מסרט. 
  • הקניית ידע ומושגים.  
  • המחזת סיפור בקצרה. 
  • רפלקציה על ההצגה ודיון מסכם.
  • מליאה הצגת מבנה קלאסי של דרמה (כגון: אקספוזיציה, אירוע מחולל, נקודת מפנה, מערכה ראשונה /שנייה /שלישית, שיא והתרה).
  • מיהו אנטגוניסט. מיהו פרוטגוניסט.
  • הקרנת סצנה מתוך סרט המקביל לסיפור תנכ”י לסיפור של יעקב ועשיו, שעליו יפתח דיון בחלק השני של השיעור.
  • הסרט שיוקרן: “האיש במסכת הברזל”  (ארה”ב, 1998, The Man in the Iron Mask). 

בשיעור אנגלית הקרנת הסרט ללא תרגום.

 

גוף (30 דקות)

1. עבודה קבוצתית- הכיתה תתחלק לקבוצות של 5 תלמידים. כל קבוצה תקבל טקסט זהה- הכולל תיאור ופסוקים של סיפור תנכ”י מפורסם שבו יש שתי דמויות מרכזיות עם יריבות ביניהם.
הסיפור הנבחר לשיעור זה הוא סיפורם של יעקב ועשיו. הקבוצות יקראו בנפרד ובמקביל את התיאור והפסוקים- וינהלו דיון ראשוני קבוצתי על סיפור.
2. במליאה- הצגת נושאים לדיון /שאלות למחשבה :
* מיהו האנטגוניסט לדעתם?
* מיהו הפרוטגוניסט בסיפור?
* האם יש בו מבנה דרמטי קלאסי?
3. עבודה קבוצתית- הקבוצה תדון ותקבע-מי האנטגוניסט? מי הפרוטגוניסט? כל אחד מהתלמידים יציג דמות אחת על פי בחירתו ועם מי שהוא הכי מזדהה.
(שאר החברים בקבוצה ישחקו דמויות אחרות פחות מרכזיות בסיפור) וכך תתחלק ההצגה בין 5 התלמידים כך שלכל אחד יהיה תפקיד כלשהו בפרזנטציה, גם אם לא ראשי.
התלמידים עובדים בקבוצות תוך כדי שהמורה עובר בין כולם ומכוון אותם (זמן עבודה של הקבוצות בין 10 – 15 דקות).
4. חזרה למליאה- הצגת הסיפור התנכ”י מול הכיתה.
כל קבוצה תקבל 5 דקות על השעון להציג את הדמויות והסיפור ע”פ הפרשנות שלה. (ביניהם יענו על השאלות-מי היה לדעתכם הפרוטגוניסט בכל סיפור? מי האנטגוניסט? עם מי הכי הזדהתם? באיזה מבנה נרטיבי הבחנתם בסיפורים?).

סיכום (15 דק')

במליאה- סיכום השיעור והמטרות שלו:
* האם הבחנתם בשוני בין הקבוצות? במידה וכן מהן היו ההבדלים?
* האם הפרוטגוניסט והאנטגוניסט יכולים “להתחלף”?
(כלומר ה”טוב” יכול להפוך ל”הרע” וההפך?)
* האם ניתן להזדהות גם עם ה”רע”?
* האם יש דמויות “משולבות”?
(אנטגוניסטיות פרוטגוניסטיות במקביל)
* עם מי אנחנו מזדהים יותר בכל סיפור ולמה?
* מהם הלקחים המוסריים שלמדנו מהסיפור של יעקב ועשיו?

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על