yuvalsassy
י'
שיעור
תנ"ך, אזרחות

מטרות


פתיחה (5 דק')

לאחר שלמדנו את סיפור הבריאה בפרק א’, בו ראינו שהזכר והנקבה נבראו יחד, אנו נתקלים בסיפור הבריאה בפרק ב’ שמספר לנו, לפחות לכאורה, סיפור שונה לגבי מעמד האישה אל מול הגבר. בשיעור זה ננסה לנתח את סיפור בריאת האישה של פרק ב’, המוכר לכולנו, ונשאל את עצמנו מה בדיוק הוא מנסה לומר לנו לגבי מעמדה של האישה בבריאה ובעולמנו כיום.

שאלה פורייה: האם כיום מתקיים שוויון מגדרי בעיניכם? במידה ולא, היכן זה בא לידי ביטוי?

נאסוף תשובות. ואז נבקש – בואו נתאר מצב של שוויון מגדרי. כיצד הוא ייראה?

נכוון את הדיון לכך שיש משמעות לייצוג הנשי ולמעמד האישה הבסיסי בתרבות שלנו. לכך שלא מדובר רק בצעדים ספציפיים כמו השוואת תנאי שכר, אלא שמדובר בבעיה שורשית בה האישה נתפסת כנחותה לעומת הגבר, וזה מה שמוליד את אי השוויון בשלל תחומי החיים.

נבקש דוגמאות מהכיתה – פרסומות מיניות, פורנוגרפיה, התפיסה שאישה צריכה לטפל בבית ובילדים וכו’.

ואז נשאל את שאלת הכניסה לשיעור – מה מקום סיפור הבריאה בייצוג הזה?

 

גוף (35 דקות)

מי זוכר את סיפור בריאת האישה?

בואו נקרא בפרק ב’.. קוראים את הפסוקים.

ברמת הפשט, מה פסוקים אלה מתארים לנו? האישה נבראת בשביל הגבר, למענו, כדי שלא יהיה בודד, לעזור לו, נבראת מהצלע שלו.

אבל איך זה מסתדר עם פרק א’ שבו הזכר והנקבה נבראים יחד בצלם ה’?

תשובה אפשרית אחת היא שפרקים אלה נכתבו על ידי סופרים שונים, וכל אחד מהם ביטא תפיסה אחרת בנוגע למעמד האישה. הסופר של פרק ב’ הכתיב תפיסה פטריארכלית, שככל הנראה שלטה בזמנו, וניסה להצדיק אותה באמצעות הסיפור.

אבל בשיעור זה אני רוצה להציע הצעות אחרות. לתפיסתי, גם בקריאת הפסוקים הללו אנו יכולים לראות שהגבר והאישה נבראו שווים. שאין כל הבדל בין פרק א’ לפרק ב’. בואו נראה.

קודם כל שימו לב לכך – בטרם בריאת האישה התיאור הוא ‘אדם’. רק לאחר בריאת האישה מופיע התיאור ‘איש’. איך ניתן לפרש את זה? אוסף תשובות מהכיתה. אולי מתפתח דיון.

מקרין סרטון:

https://www.kan.org.il/Item/?itemId=42087

מה שיפה בסרטון הזה, שגם בו רק הגבר מדבר. אנקדוטה.

ובכן, ושימו לב מדובר בפרשנות מסורתית מבית חז”ל, זה לא שהגבר נברא ראשון ולאחריו האישה. המיניות, לפי פירוש זה, התחילה רק עם בריאת האישה. לפני כן היה רק ‘אדם’ – כאשר לפי הפרשנות מדובר באנדרוגינוס, יצור שהוא גם זכר וגם נקבה, או לחלופין יצור שהוא נטול מין ומגדר. על מנת להפר את הבדידות ברא אלוהים יצור נוסף והחליט להפוך את שני היצורים לבעלי מינים נפרדים. מכאן, שאין עליונות לזכר על פני הנקבה. שניהם נבראו יחד, בצלם ה’. כמו בפרק א’.

אוקיי, אבל עדיין נשאר עניין הייעוד. האישה נבראת “עזר כנגדו”. היא נבראת על מנת לעזור לו. זה הביטוי הבעייתי שלמעשה הופך את האישה כנספחת לגבר, כנחותה ממנו ושייעודה לסייע לו. האומנם כך?

בואו נפרש את המילה ‘עזר’. עזרה היא תיאור של יחסים מועילים לשני הצדדים. לדוגמא, אלוהים עוזר לבני ישראל. האם אלוהים נחות מהם? ברור שלא. גם אנשים שעושים מעשי חסד נקראים ‘עזר’. לדוגמא מי שמכיר את ארגון ‘עזר מציון’. האם התורמים והנדיבים נמצאים במעמד נמוך יותר מאלו שהם עוזרים להם? ההיפך הוא הנכון.

כלומר, הביטוי ‘עזר כנגדו’ לא מבטא בהכרח יחסי כוח ומעמד שהופכים את העוזר לחלש יותר.

ומה לגבי המילה ‘כנגדו’? המילה נגד אינה מבטאת יריבות כמו בימינו, אלא היא ביטוי של שוויון במערכת היחסים! החיות נבראות לפני האשיה והן לא עזר כנגדו, הן עזר אבל לא מצליחות להיות שוות לאדם. והאל לא עומד כנגדו של האדם. אבל האישה עומדת כנגדו, פנים אל פנים, בצורה שווה.

ומה לגבי אופן הבריאה – מצלעו של אדם? על פניו זה מבטא שוב נחיתות, שכן היא נבראת ממנו, ויש האומרים- בזכותו. אבל האומנם כך?

אם נחשוב על זה שוב נבין שזה לא מדוייק. האדם נברא מהעפר, על ידי אלוהים. והאישה נבראת מצלעו של אדם שנמצא בתרדמה, גם היא על ידי אלוהים. שניהם נבראים מחומרי גלם שונים אמנם, אבל שניהם נבראים על ידי האל, בצלמו, ועומדים בפני עצמם כבריאה הוליסטית ושלמה. לאדם אין כל נגיעה לבריאת האישה.

יתרה מכך, כפי שנאמר קודם בסרטון, צלע בלשון המקרא אינה דווקא העצם אותה אנו מכירים היום אלא אולי דופן, צד, כמו צלע של משולש, מה שיכול להתחבר לפרשנות שהאל מחלק את האדם האנדרוגינוס לשניים ומייצר איש ואישה.

ואיך כל זה מתחבר לשאלה ששאלנו בהתחלה.

במשך מאות ואף אלפי שנים העולם נבנה כמערכת פטריארכלית, כלומר כזו שהגבר הוא החזק והשולט בה. הגברים, במשך אלפי שנות שליטה, שיכתבו ושיעתקו את התפיסה הזו. הייצוג התרבותי של האישה הוא תוצר של תהליך ארוך מאד. במאה השנים האחרונות התנועה הפמיניסטית מנסה לשנות זאת, בהתחלה בצורה של דרישת שוויון פורמלי אל מול הגברים – זכות הצבעה, תנאי שכר וכו’, לאחר מכן עלתה גם הדרישה לשוויון תרבותי והדרישה להכיר באישה כשווה לגבר (ולא הניסיון להביא נשים ל”מעמד הגברי”). ובשנים האחרונות מתחזקת התפיסה הפמיניסטית לפיה יש צורך לעשות שינוי רדיקלי ועמוק במעמד התרבותי של האישה, ולעצב מחדש את התרבות כתרבות שוויונית ולא פטריארכלית.

זה מתחיל מכאן – מסיפור הבריאה. אותו סיפור שנתן לגיטימציה לשנים על גבי שנים של העדפה שיטתית של הגברים, שהובילה לאפליה ולאי שוויון.

סיכום (5 דק')

ראינו במהלך השיעור הזה כיצד סיפור הבריאה המוכר של פרק ב’ אינו בהכרח מספר לנו סיפור של שליטה גברית, על אף מה שנדמה לנו. וניסינו להבין איך זה משמעותי ומשפיע על התפיסה שלנו את מעמד האישה גם בימינו. גם בפרק הבא, פרק ג’, זה ממשיך, בסיפור חטא גן העדן והעונש של האישה בעקבותיו. האם שם נולד אי השוויון המגדרי? על כך בשיעור הבא

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על