[email protected]
ז', ח', ט', י', י"א, י"ב
שיעור
אמנות

מטרות

1. מטרות לימודיות – תרגיל בכתיבת דמות ראשית בסרט קולנוע בהשראת שמשון הגיבור והשוואתו לז'אנר גיבורי העל.
2. מטרות אופרטיביות – שיפור הבנה בכתיבת דמות (מורכבות, פגמים, מטרה ומכשול). חידוד מושגי יסוד בכתיבת תסריט כמו – דמות, תהליך, מאורע מחולל, נקודת מפנה, קליימקס, התרה, שינוי.
3. מטרות חינוכיות – קבלת האחר דרך הבנת המורכבות האנושית. חשיבה ביקורתית על האדרת גיבורים בתרבות.

פתיחה (25 דק')

 

  • הרצאה – שימוש במצגת להסברת המושג “גיבור” מול “פרוטגוניסט” במובן התרבותי והקולנועי (מצורפת).
  • המושג “גיבור על” בתרבות הפופולרית.
  • שאלה לכיתה – מה אתם/ן זוכרים מסיפורו של שמשון?
  • סיפורו של שמשון – הרקע לסיפור (התקופה במקרא, הפלישתים, השופטים). תקציר עלילת שופטים פרקים י”ג-ט”ז (תקציר סיפורו של שמשון ייכתב על הלוח כטיימליין תסריטאי) והקרנת הסרט הקצר “חדשות התנ”ך – סיפורו של שמשון” (אפשר גם את “מדברים על שמשון” מתוך אתר אאוריקה).

גוף (55 דקות)

  • דיון כיתתי – פירוק דמותו של שמשון והשוואתה לגיבורי על של ימינו (גם לדמויות אמיתיות אפשר) תוך דגש על מאפיינים תסריטאיים –
  1. מה החוזקות והחולשות שלו?
  2. כיצד הרקע שלו משפיע על בחירותיו?
  3. האם הוא טוב או רע?
  4. מהו גיבור, והאם יכולים להיות לגיבור חלקים שליליים?
  5. דיון על גיבורי תרבות אמיתיים ומדומים, על חולשות וחוזקות, האם קיים אדם ללא פגם?

 

  • ניתוח המעשים שהוא עושה על ציר הזמן במונחים תסריטאיים (נקודות מפנה, מאורע מחולל, נקודת שיא). התלמידים יציעו השוואה לגיבורי על עכשוויים. לדוגמא –  סופרמן, המעניש, איירון מן, האלמנה השחורה.
  • דיון לגבי הסיבות שבגללן שמשון מוצג כך על ידי הכותבים (חיבור לתמה הגדולה שנחוץ מלך, לשרת עצמך או את האל/הממלכה ועוד).
  • קישור לפרשנויות לסיפור שמשון באתר 929 לשימוש בכיתה.
  • השוואה לגיבורים תנ”כיים מורכבים אחרים – המלך דוד, המלך שאול, משה, יעקב ועוד. שאלה לכיתה – מדוע גיבורי המקרא מוצגים כך ולא כגיבורים טהורים וצדיקים?
  • תרגיל מעשי – התלמידים מתחלקים לקבוצות, בוחרים גיבור/ת על להשוואה ושולחים לכיתה סצנה המדגימה את המורכבות של הדמות והדילמות שלה או כיצד מאפיינים אותה. צפייה כיתתית בסצנות.

סיכום (10 דק')

מסכמים בנקודות את התכונות המאפיינות גיבור מעניין, תוך מתן דוגמאות מגיבורים תנ”כיים ועכשוויים, בחיבור לאמירה גדולה יותר ולתמה מורכבת. שיעורי בית – הקבוצות מתבקשות לכתוב גיבור על ישראלי עכשווי, להגדיר ולאפיין את חוזקותיו וחולשותיו, מול מה הוא מתמודד ומה הוא/היא רוצה. תיאור דמות של עד חצי עמוד עם רקע, וסינופסיס קצר לעלילה אפשרית (באורך פסקה).

קבצים וחומרי עזר

קישורים

התוכן רלוונטי לחומר הנלמד
המשאבים טובים ועדכניים
השיעור משלב כלים דיגיטלים
דירוג כולל לשיעור זה הממוצע הגדול

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על