יואב אבידן
ו'
45 דק'
היסטוריה, מתמטיקה

מטרות

מטרה כללית: התלמידים יכירו את ארכימדס, פועלו והמצאותיו
מטרות אופרטיביות: התלמידים יתכננו 'פאזל' בסגנון הסטומכיון בעצמם
מטרות חברתיות: התלמידים יעבדו בקבוצות, עבודת צוות.

פתיחה (5 דק')

אציג סרטון (ציני, מצחיק) על אלכסנדר מוקדון.
בזמן הצפייה התלמידים יצטרכו לכתוב 3 דברים שניתן ללמוד על אלכסנדר מתוך הסרטון.
לאחר מכן, ישתפו בזוגות ואז במליאה.

גוף (35 דקות)

  • אחלק את הכיתה לקבוצות – 4 תלמידים בכל קבוצה. כל קבוצה תקבל פאזל סטומכיון.

אסביר ש – החידה נקראת “סטומכיון” (“כאב בטן” ביוונית )והיא מורכבת מ-14 חלקים שאיתם ניתן, בין השאר, להרכיב ריבוע. החידה מכונה לעתים “החידה המכנית (פאזל) העתיקה בעולם”.
אתן לכיתה 10-12 דק’ לנסות להרכיב את הריבוע מהחלקים. (אומר שקבוצה שמצליחה לפתור תצעק – אאוריקה) לאחר מכן, כל תלמיד יכתוב בכמה משפטים, איך היה לו (קשה, קל, האם הייתה עבודת צוות…  אכתוב שאלות מנחות). הם ישתפו עם החברים לקבוצה ואז בכיתה.

אסביר בקצרה על ארכימדס ועל ההמצאות שלו. על איך שהוא הקדים את זמנו. (בהקשר לפאזל, אציג גם את הטנגרם). – מצגת (אתחיל עם הפתרון לסטומכיון).

סיכום (15 דק')

אתן לכל זוג תלמידים דף ‘ממו’ (ריבוע) והם יצטרכו להכין בעצמם פאזל בסגנון הטנגרם והסטומכיון.
לאחר מכן, כל זוג ייתן לזוג אחר את הפאזל שלו והם יצטרכו לפתור אותו.

קבצים וחומרי עזר

קישורים

הגב

avatar
  הירשם  
הודע על