שם השיעור: יום כדוור הארץ

מטרות

מטרות על:
1. הכרת "יום כדור הארץ" והכרת חשיבות שמירה על איכות הסביבה.
2. חיזוק היכולת לעבוד בקבוצות ובדיון.
3. פיתוח מיומנויות קריאה ויצירתיות.
מטרות כלליות:
1. יכיר בסוגי הזיהומים של הסביבה.
2. ילמד על הרגליו הסביבתיים.
3. לקיחת אחריות אישית לסביבה.
4. יכבד את חברי הקבוצה.
מטרות אופרטיביות:
1. יענה על השאלון "טביעת רגל אקולוגית" ויחשב את מספר הנקודות האישיות.
2. יחשוב כי יוכל לצמצם באופן אישי את הנזק הסביבתי.
3. יצייר ויכין קולאז לכבוד יום כדור הארץ.
4. יקרא את המאמר "אז מזה איכות סביבה?" ויענה על השאלות.
תכנון
פתיחה
5 דקות

הכיתה תחולק ל5 קבוצות וכל קבוצה תעבור בכל התחנות. משך הזמן בכל תחנה: 10 דק'. לפני התחנות תהיה פתיחה קצרה על יום כדור הארץ ובסוף התחנות דיון עם כל הכיתה.

נראה את הסרטון הקצר https://www.youtube.com/watch?v=CeacjOkLjZ0

לפני החלוקה לקבוצות, ניתן רקע קצר על יום כדור הארץ. נשאל את הילדים האם הם מכירים את יום זה, מדוע מציינים אותו וכד'.

גוף השיעור
10 דקות

תחנות

תחנה 1– טביעת רגל אקולוגית

כל אחת מהתלמידות בקבוצה תמלא את "שאלות טביעת הרגל" ותשווה עם שאר חברי הקבוצה.

כלי עזר: השאלון כמספר הילדים בכיתה. כלי כתיבה.

 

תחנה 2 – סרט "משפחת פחמני" https://www.youtube.com/watch?v=5N7H3CUArtE

הילדים יצפו בסרטון ולאחר מכן ינהלו דיון על האופן בוא הם מתנהלים בבית שלהם והאם הם חושבים שישנו את התנהגותם בעקבות הצפייה.

שאלות מנחות

  • מה אני חושב\ת על הסרטון? מה הרגשתי בזמן הצפייה?
  • האם נושא איכות הסביבה חשוב לי? מדוע?
  • האם אני חושב\ת לשנות את ההתנהלות שלי בבית ובכלל בעקבות הצפייה בסרטון?
  • האם אני, כיחיד\ה בעולם כל כך גדול, יכול\ה להשפיע על העולם?
  • האם אני אדבר עם המשפחה שלי על הסרטון או על יום כדור הארץ?

כלי עזר: מחשב נייד

 

תחנה 3 – טבלת "אז מה אפשר לעשות למען כדור הארץ"

בביתבבית הספרבשכונה

הילדות יקבלו טבלה המחולקת לשלוש עמודות:

הילדים יתבקשו למלא ביחד את הטבלה.

כלי עזר: טבלה כמספר הקבוצות. כלי כתיבה.

 

תחנה 4 – יצירה

כל קבוצה תקבל בריסטול גדול וכמה חומרי יצירה ותיצור קולאז' בנושא: "יום כדור הארץ"

 

תחנה 5 – קריאת מאמר "אז מזה איכות סביבה?"

הקבוצה תקרא ביחד את המאמר ותתבקש לענות בכתב על השאול להלן:

  • הגדירו, באופן כללי, מה משמעות המושג: "איכות סביבה".
  • איזה סוגי זיהום אויר קיימים? לאיזה סוג זיהום יש לאדם שליטה?
  • זיהום הסביבה פוגע בבני אדם, בעלי חיים וצמחים. רשמו כיצד כל קבוצה נפגעת מהזיהומים השונים.
גוף השיעור
10 דקות

תחנה מס' 1

טביעת רגל אקולוגית היא מדד לביקוש האנושי למערכות אקולוגיות בכדור הארץ. זהו ניסיון לכמת ולהגדיר כמדד את שטח האדמה והמים הנדרש על מנת לספק את הצרכים ולקלוט את חומרי הפסולת של אוכלוסייה בעלת אורח חיים נתון. המדד הוא חלק ממדד "יום החוב האקולוגי" של צוות החשיבה Global Footprint Network, המשווה בין הביקוש האנושי ליכולת ההתחדשות של משאבי כדור הארץ ונותן תאריך מדויק ליום השנתי שבו הביקוש עולה על יכולת ההתחדשות. בעוד שנעשה שימוש נרחב במושג טביעת רגל אקולוגית, שיטות המדידה משתנות. מושג זה זכה לביקורות שונות, למשל על כך שאינו מוגדר היטב מבחינה מדעית‏[1]. המודלים של טביעת הרגל האקולוגית נמצאים בתהליך מתמיד של שיכלול ועידון, ורבים אינם תופסים אותם כאמת מידה מדויקת. (מתוך ויקיפדיה).

  • קראו את הקטע על "טביעת רגל אקולוגית" ולאחר מכן ענו, כל אחד\ת בנפרד, על "שאלון טביעת הרגל" והשוו תוצאות.

* שימרו את התוצאות ובסוף השיעור תגלו כמה כדורי ארץ נחוצים כדי לקיים את חייכם.

גוף השיעור
10 דקות

תחנה מס' 2

שאלות מנחות לעזרה בדיון:

  • מה אני חושב\ת על הסרטון? מה הרגשתי בזמן הצפייה?
  • האם נושא איכות הסביבה חשוב לי? מדוע?
  • האם אני חושב\ת לשנות את ההתנהלות שלי בבית ובכלל בעקבות הצפייה בסרטון?
  • האם אני, כיחיד\ה בעולם כל כך גדול, יכול\ה להשפיע על העולם?
  • האם אני אדבר עם המשפחה שלי על הסרטון או על יום כדור הארץ?
גוף השיעור
10 דקות

תחנה מס' 3

  • לפניכן\ם טבלה אשר עליכם\ן למלא ברעיונות כיצד ניתן לדעתכם\ן לפעול למען כדור הארץ ואיכות הסביבה בשלוש סביבות: בבית, בבית הספר ובשכונה.
  • מצאו כמה שיותר רעיונות. השתדלו להיות יצירתיים ולהציע רעיונות מיוחדים, כיפיים ומשוגעים!
  • אם נותר זמן, נסו לכתוב גם כיצד ניתן לפעול למען כדור הארץ ברמה הארצית.

 

גוף השיעור
10 דקות

תחנה מס' 4

  • בעזרת כל חומר העולה על דעתכן\ם, צרו ביחד קולאז' בנושא "יום כדור הארץ".
  • תיהנו!
גוף השיעור
10 דקות

תחנה מס' 5

  • קראו את המאמר "אז מה זה איכות סביבה?" וענו על השאלות בכתב (אפשר לבחור מישהו\י אחד\ת שי\תכתוב בשביל כל הקבוצה).

שאלות על המאמר:

  • הגדירו, באופן כללי, מה משמעות המושג: "איכות סביבה".
  • איזה סוגי זיהום אויר קיימים? על איזה סוג זיהום יש לאדם שליטה?
  • זיהום הסביבה פוגע בבני אדם, בעלי חיים וצמחים. רשמו כיצד כל קבוצה נפגעת מהזיהומים השונים.
סיכום
5 דקות

בכיתה – איזו תחנה הכי אהבתי. מה למדתי?

פרטי השיעור

קישורים