שם השיעור: המיתולוגיה היוונית

מטרות

1.התלמידים יכירו את המיתולוגיה היוונית
2. התלמידים יבינו מושגים ומילים ביוונית
3.התלמידים ידונו בעד/נגד סלפי
תכנון
פתיחה
5 דקות

אכנס לכיתה וסביר שהיום נתחיל ללמוד את אחד הנושאים שמעניינים אותי מאד באופן אישי. אבקש מהתלמידים לפתוח מחברות ולכתוב את התאריך ונושא  השיעור. אקריא את מטרות השיעור. לאחר מכן אסביר שנצפה בשיר המוזות מתוך הסרט "הרקולס", שאליו אצרף מטלת כתיבה קצרה. אכתוב את שתי השאלות על הלוח (הכיתה חושבת ועונה בקצרה תוך כדי או אחרי המשימה, אפשר בכתב או בע"פ):

1.כיצד החלה המיתולוגיה היוונית?

2.רשמו את שמות הדמויות, ומקום מגוריהם.

בסיום הצפייה אתן דקה נוספת לסיום הכתיבה/חשיבה

גוף השיעור
10 דקות

אשמע מספר תשובות, אכתוב אותן על הלוח (אסביר שאין צורך להעתיק מאחר שנכתוב מתוך התשובות סיכום). לאחר מכן אכתוב בצבע אדום את המילה "מיתולוגיה" ואבקש שיכתבו יחד איתי את הפירוש (הכתבה):

מיתולוגיה = אוסף של סיפורים. בתקופת יוון העתיקה הסיפורים עברו תחילה מפה לאוזן ולאחר מכן הועלו על הכתב. המיתולוגיה מציגה 12 אלים עיקריים שגרים באולימפוס ועוד הרבה דמויות וגיבורים.

אספר לכיתה סיפור אישי, שקשור לאופן שבו חיפשתי את השפעתה של המיתולוגיה כיום תוך כדי שאכלתי ארוחת צהריים ושמתי לב לדברים שונים בביתי. למשל הבקבוק שממנו שתיתי שעליו כתובה המילה נקטר, אשלוף את הבקבוק מתוך התיק ואציג לכיתה. אשאל אם אם מישהו מכיר את המילה? אציג במקביל את התמונה של האל שותה את משקה האלים. אמשיך בסיפורי ואספר שמצאתי על המדף את האטלס, אשאל אם מישהו מכיר ויודע מי הוא אטלס? אשלוף את האטלס מהתיק אציג לכיתה ובמקביל את דמותו של אטלס מהמיתולוגיה. אספר שאם הם רוצים לדעת למה הוא נושא על גבו את כדור הארץ הם מוזמנים לקרוא את המיתולוגיה. לבסוף אשאל אותם אם הם יודעים למה קוראים למדוזה, מדוזה? אציג את התמונה של מדוזה ואשווה את הדמיון בינה לבין החיה, אזמין אותם לקרוא את המיתוס על מדוזה ולגלות למה השיער שלה עשוי מנחשים.

אציין שכל דמות היא סיפור בפני עצמו (הרקולס, מדוזה, אטלס) כל סיפור נקרא מיתוס (חלק מהמילה מיתולוגיה) אבקש שיכתבו יחד איתי במחברת (הכתבה):

מיתוס= סיפור שמתרחש במקום שונה ממקומם של בני האדם, יש בו מסר גלוי או סמוי שמכוון את בני האדם לנהוג בצורה מסוימת. הסיפור נשמע אמיתי אבל בני האדם יודעים שהוא לא קרה באמת.

גוף השיעור
10 דקות

אחרי ששמענו על המיתולוגיה הגיע הזמן לקרוא מיתוס ממנו. אחלק דף עבודה עם המיתוס על נרקיסוס, לקרוא את השאלות ולאחר מכן את הסיפור, לענות תשובות בקצרה, 10 דק' עבודה עצמאית.

גוף השיעור
5 דקות

במליאה אשמע מספר תשובות ואקשר אותן למאפייני המיתוס. אספר כיצד מכונה התנהגותו של נרקיסוס במיתולוגיה. אבקש שיחזרו למחברת ויכתבו בצבע אדום "חטא ההיבריס" = חטא הגאווה והיהירות. במיתולוגיה בדרך כלל הדמות הראשית מתנהגת באופן שמשפיל ופוגע בדמויות אחרות ועל כך הוא נענש. מטרת החטא היא ללמד את הקוראים באיזה אופן עליהם לנהוג ולפעול בעולם.

סיכום
15 דקות

אציג לכיתה תמונה של נרקיסוס ולצידה תמונה של בחורה צעירה שעושה סלפי. אתן לכיתה לדון האם אפשר להחשיב את הסלפי לחטא ההיבריס של ימינו? האם הם בעד/נגד סלפי? כיצד האלים היו מתירים שימוש נכון של סלפי?

פרטי השיעור

קבצים

קישורים