שם השיעור: גזענות

מטרות

1.התלמידים יישוו בין חייהם של ילדים שחורים לחייהם של ילדים לבנים בשנות ה-60-50 בארה"ב.
2. התלמידים יפתחו עמדות חברתיות בנוגע ליחס כלפי האחר.

מטרות חברתיות: קבלת האחר, שונות בחברה
תכנון
פתיחה
5 דקות

אפתח את השיעור בסיפור (מצורף בקישור) ואקרין אותו על הלוח

דונו בקבוצה: כיתבו ממה נפגע מרטין לותר קינג?

לאחר מכן הצגה במליאה

גוף השיעור
10 דקות

הגדרת מהי גזענות:

1.רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסייה, והכול בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני

2.ייחוס של נחיתות לאדם או לקבוצה, על בסיס של תכונות סטריאוטיפיות שמנוסחות בשפה ביולוגית, חברתית או תרבותית. בשיח גזעני נתפסות תכונות אלו כנחותות, כבלתי משתנות וכמהותיות לאותה הקבוצה.

 

אקריא את הסיפור מתוך ספרו של מרטין לותר קינג ונעמוד על ההבדלים בין מה שמותר לילד לבן לבין מה שאסור לילד שחור: בפרק זה אנו נפגשים לראשונה עם הילד מרטין כשהוא בן 8.  לראשונה בחייו הוא נוסע עם אמו באוטובוס כדי לקנות מכונית משטרה. במהלך הנסיעה הוא מבין שאסור לו לשבת בכל מקום שהוא רוצה באוטובוס, אלא רק במושבים האחוריים. מרטין נאלץ לעמוד כל הנסיעה מכיוון שכל המושבים האחוריים של האוטובוס תפוסים, ואילו המושבים בקדמת האוטובוס פנויים. בחנות הצעצועים הוא דורך בטעות על רגלה של אישה לבנה ומקבל ממנה סטירה מצלצלת, הכאב הפיזי הוא כעין וכאפס לעומת הכאב בלב – מרטין ננזף על כך שהעז לדרוך על רגלה של אישה לבנה, שמכנה אותו "כושי מלוכלך".

גוף השיעור
20 דקות

משימה: כל קבוצה תבחר תחנה אחת בחייו של מרטין לותר קינג ועליה להסביר מדוע בחרו דווקא בה

ד"ר מַרְטִין לוּתֶר קִינְג נולד בשנת 1929 במדינת ג'וֹרְגְ'יָה, בדרום ארה"ב. משפחתו הייתה דתית, ממוצא אַפְרוֹ-אָמֶרִיקָנִי. הוא למד באוניברסיטה: סוֹצְיוֹלוֹגְיָה ותֵיאוֹלוֹגְיָה (מדע הדתות), וקיבל תואר דוקטור. בשנת 1954 התמנה לכומר במדינת אָלָבָּאמָה, גם היא בדרום ארה"ב.

במשך שנים רבות הייתה בארה"ב אַפְלָיָה קשה של האנשים הלבנים נגד השחורים. למשל,  היו חוקים שקבעו שלבנים ושחורים אינם יכולים להשתמש באותם המתקנים (כגון: ברזי מים, ספסלים ציבוריים, מסעדות ואוטובוסים). גם בתי-הספר הציבוריים היו נפרדים: בתי-ספר לשחורים ובתי-ספר ללבנים. האפליה הקשה באה לידי ביטוי בייחוד במדינות בדרום ארה"ב: שם היו גם מקרי אלימות רבים נגד שחורים.

 

האירוע של רוֹזָה פָּארְקְס וחרם האוטובוסים

בשנת 1955 עוררה אישה שחורה אחת סערה ציבורית. שמה: רוֹזָה פָּארְקְס. היה זה כאשר סירבה לדרישה של אדם לבן לוותר על הכיסא שלה באוטובוס ציבורי. על מעשה זה היא הועמדה למשפט, ובית המשפט הרשיע אותה בהפרת הסדר הציבורי.

בעקבות המעשה האמיץ של רוזה פארקס החל חֵרֶם הָאוֹטוֹבּוּסִים שֶׁל מוֹנְטְגוֹמֶרִי. במילים אחרות: האזרחים השחורים בעיר מוֹנְטְגוֹמֶרִי (במדינת אָלָבָּאמָה) החליטו לא לנסוע באוטובוסים הציבוריים כל עוד מפלים אותם שם לרעה.  החרם נמשך כמעט שנה, ומרטין לותר קינג היה ממנהיגיו. בסופו של דבר פסק בית המשפט העליון של ארה"ב שההפרדה הגזעית באוטובוסים תיפסק.

 

המאבק לשוויון זכויות לשחורים בארה"ב

מרטין לותר קינג החליט להקדיש את חייו למאבק למען שוויון זכויות לשחורים בארה"ב. בשנת 1957 הוא ייסד, יחד עם כמרים נוספים, את הוועידה למנהיגות נוצרית דרומית (SCLC) . הוא עמד בראש ארגון זה עד מותו.

הוועידה ארגנה צעדות בעד זכויות הצבעה לשחורים ובעד ביטול ההפרדה הגזעית. בהפגנה, שארגנה הוועידה בקיץ 1963, בהשתתפות של 250,000 מפגינים(!), נשא קינג את אחד הנאומים המפורסמים בהיסטוריה, שנקרא: "יש לי חלום" ("I have a dream").

מרטין לותר קינג לא היה מעוניין לנהל מאבק אלים. כדי ללמוד על כך, הוא יצא לסיור בהודו ולמד שם על גישתו של מָהַטְמָה גַנְדִי: מאבק ללא אלימות.
במשך שנות פעילותו הוא נעצר ונכלא כמה פעמים.
מאבק השחורים בארה"ב השיג תוצאות רבות. למשל, ביולי 1964 נחקק החוק לזכויות האזרח, אשר אוסר כל אפליה לרעה במקומות ציבוריים.

ובאותה השנה זכה מרטין לותר קינג בפרס נובל לשלום.

     הסוף המר

ב-4 באפריל, בשנת 1968, הגיע מרטין לותר קינג למדינת טֶנֶסִי (בדרום ארה"ב), כדי לתמוך בשביתה של עובדים בעיר מֶמְפִיס. הוא נרצח כשיצא למרפסת בבית-המלון.

סיכום
10 דקות

התלמידים יציגו את בחירתם במליאה

פרטי השיעור

קבצים